۱۳ چک لیست سئوی صفحه اصلی سایت (HomePage SEO)

13 چک لیست سئوی صفحه اصلی سایت (HomePage SEO)

سئوی صفحه اصلی سایت (HomePage SEO) برای هر وب سایتی بسیار مهم و الزامی ست. حتی اگر صفحه اصلی هدف شما برای رتبه بندی نیست و کلمه کلیدی برای صفحه اصلی قرار نداده اید باز هم سئو صفحه اصلی لازم است.

چرا باید صفحه اصلی سایت را سئو کنیم؟

دلایل زیادی وجود دارد که باید صفحه اصلی را سئو کنید از قبیل:

  • صفحه اصلی از مهمترین صفحات یک سایت می باشد.
  • اولین صفحه ای که کاربر با آن مواجه می شود صفحه اصلی سایت است.
  • صفحه اصلی معمولا بیشترین بازدید و ورودی را دارد.
  • اکثر کاربران وقتی از طریق گوگل وارد صفحات داخلی سایت می شود باز تمایل دارند صفحه اصلی سایت را نیز مشاهده کنند.
  • ویترین کسب و کار شماست و کاربر با تمام خدمات و محصولات و حوزه کاری شما آشنا می شود.
  • تاثیر بسیار زیادی بر روی تصمیم کاربر برای خرید دارد.
  • قدرت دامنه صفحه اصلی از تمام صفحات داخلی بیشتر است و می تواند باعث افزایش اعتبار سایر صفحات شود.

13 چک لیست سئوی صفحه اصلی سایت (HomePage SEO)

چگونه صفحه اصلی سایت را سئو کنیم؟ | چک لیست سئو صفحه اول سایت (HomePage)

فرآیند سئوی صفحه اصلی سایت شامل چندین مرحله است. شما برای اینکه صفحه اصلی بهینه شده ای داشته باشید باید مراحل زیر را طی کنید. قبل از اینکه به چک لیست سئو صفحه اول سایت بپردازیم ، در نظر داشته باشید که سئو فقط برای موتورهای جستجو نیست بلکه باید برای کاربران نیز سئو کنید. در حالت کلی سئو صفحه اصلی با سایر صفحات داخلی تفاوت آنچنانی ندارد. اما به دلیل اهمیت آن، نکات آن را در این مقاله با جزئیات مطرح می کنیم.

۱- عنوان صفحه اصلی یا تگ H1 را بهینه کنید

در بهینه سازی عنوان صفحه اصلی به چند نکته توجه کنید:

  • برند سایت خود را در عنوان قرار دهید
  • موضوع سایت و فعالیت خود را در عنوان بنویسید
  • معمولا صفحه اصلی بر روی برند بهینه سازی می شود. مگر در برخی حالت های خاص که کلمه کلیدی سخت و هدف شما در صفحه اصلی رتبه گرفته باشد.
  • در عنوان صفحه اصلی از حداکثر ۶۰ کاراکتر استفاده کنید
  • تمام کلمات کلیدی را در عنوان صفحه اصلی پر نکنید
  • صفحه اصلی فقط باید دارای یک تگ H1 باشد.

۲- توضیحات متا صفحه اصلی را بهینه کنید

بعد از عنوان، توضیحات صفحه اصلی نیز مهم است چرا که در نتایج گوگل در زیر لینک سایت به صورت یک توضیح کوتاه برای کاربران نمایش داده می شود و تاثیر زیادی بر روی نرخ کلیک سایت دارد. برای متن توضیحات متا زمان بگذارید و از سایت های رقبا ایده بگیرد و متن کوتاه ناب بنویسید. طول توضیحات متا باید حدود ۱۵۰ کاراکتر باشد که تمام آن در نتایج گوگل دیده شود و مانند عنوان نیز کلمات کلیدی را در متا پر نکنید فقط یک توضیح کوتاه در مورد سایتتان بنویسید که حاوی کلمه کلیدی اصلی و برند باشد.

الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل چیست و چگونه کار می کند؟
مطالعه

13 چک لیست سئوی صفحه اصلی سایت (HomePage SEO)

۳- تصاویر صفحه اصلی را بهینه کنید

یک صفحه اصلی بهینه شده باید تصاویر زیبا و با کیفیت داشته باشد که باعث جذب مخاطب شود همچنین باید دارای حجم کم و سایز استاندارد باشد که بر روی سرعت لود صفحه تاثیر منفی نداشته باشد. برای تصاویر نیز توضیحات و تگ ALT قرار دهید که بهتر در نتایج جستجو ایندکس شود. همچنین برای تمام تصاویر از تگ ALT مشابه استفاده نکنید. اگر هر تصویر گویای یک محصول یا خدمات اصلی ، به همان عبارات مرتبط تصویر اشاره کنید.

۴- لوگوی سایت را بهینه کنید

هر وب سایتی باید یک لوگوی منحصر به فرد داشته باشد. برای نام لوگو از اسم انگلیسی برند خود استفاده کنید و برای تگ ALT نیز از برند فارسی سایت استفاده کنید. هر قالب سایت سایز استانداری برای جایگذاری لوگو دارد که باید مطابق با همان سایز لوگو را درج کنید. لوگو نیز مانند سایر تصاویر باید بهینه شده یعنی کم حجم و با کیفیت باشد. اگر در محل خاصی فعالیت دارید بهتر است نام محل یا شهر خود را در تگ ALT لوگو درج کنید.

۵- استفاده از Structured Data Markup در صفحه اصلی سایت

Structured Data Markup یا داده های ساختار یافته در چند سال اخیر رواج یافته اند و اهمیت آن برای گوگل بیشتر شده است. این داده ها صفحات سایت را برای خزنده های موتورهای جستجو توصیف می کنند. همچنین داده ها در نتایج گوگل دیده می شود که باعث افزایش نرخ کلیک و جذب مخاطب شود.

۶- محتوای صفحه اصلی

صفحه اصلی نیز باید مانند سایر صفحات، محتوا متنی داشته باشد که موضوع این محتوا می توان معرفی کوتاه کسب و کار شما، معرفی محصولات یا خدمات اصلی سایت باشد. محتوای تصویری نیز برای صفحه اصلی لازم است که قبلا راجب آن صحبت کردیم . همچنین بهتر است یک محتوای ویدیوئی کم حجم در مورد کسب و کارتان در صفحه اصلی درج کنید.

علاوه بر محتواهای متنی، تصویری و ویدیویی باید سایر محتوا یا بخش های سایت از قبیل اسلاید، آخرین محصولات، خدمات، پیشنهادات، آخرین اخبار و مقالات، لوگوی مشتریان و لینک های مربوط به آن در صفحه اصلی درج شود طوری که کاربر در چند ثانیه اول متوجه موضوع کسب و کار شما شود. صرف نظر از سبک صفحه اصلی که انتخاب می کنید. شما باید مطمئن شوید که محتوای متنی کافی در صفحه وجود دارد. اطمینان حاصل کنید که محتوای شما حاوی کلمات کلیدی همراه با لینک صفحات مهم سایت شما باشد.

9 مورد از نکات سئو صفحات دسته‌ بندی(کاملا کاربردی)
مطالعه

13 چک لیست سئوی صفحه اصلی سایت (HomePage SEO)

۷- بهینه سازی سرعت صفحه اصلی

یکی از بخش های مهم سئو سایت ، بحث افزایش سرعت سایت می باشد که یکی از چک لیست های سئو تکنیکال نیز هست. باید برای آن وقت زیادی در نظر بگیرید چرا که در رتبه بندی کلمات کلیدی به شدت تاثیر مثبت دارد. افزایش سرعت سایت نیاز به تخصص و مهارت دارد و این کار را فقط به یک کارشناس وردپرس بسپارید تا دچار مشکلات بهم ریختگی سایت نشوید. در این زمینه می توانید از خدمات پشتیبانی سایت یاس وب استفاده کنید.

سرعت صفحه اصلی به قدری مهم است که حتی اگر صفحه اصلی کاملی داشته باشید، اگر سرعت بارگذاری آن خیلی کند باشد، بازدیدها و مشتریان خود را از دست خواهید داد. وضعیت سرعت سایت را با استفاده از ابزارهای نظیر pingdom ، gtmetrix بررسی کنید.

۸- صفحه اصلی را موبایل فرندلی کنید

بیش از ۵۰ درصد جستجوها در گوگل از طریق موبایل انجام می شود و داشتن یک صفحه اصلی سازگار با موبایل بیش از حد ضروری است. پس لازم است سایت را در موبایل بررسی کنید و اشکالات آن را برطرف کنید. علاوه بر آن باید صفحه را در ابزار mobile-friendly test و بخش ارورهای موبایل سرچ کنسول بررسی کنید و خطاهای آنرا رفع کنید. به طور کلی باید از قالب های وردپرسی ریسپانسیو استفاده کنید که مشکلات در موبایل را نداشته باشید.

۹- Ssl و https را بر روی سایت فعال کنید

صفحه اصلی و تمام صفحات داخلی باید https داشته باشد. اکثر هاستینگ ها ssl رایگان ارائه می دهند. جهت فعال سازی این امکان می توانید به هاستینگ خود تیکت بزنید و درخواست ssl دهید. اگر فروشگاه اینترنتی دارید لازم است از ssl پولی استفاده کنید که به صورت سالیانه از طرف هاستینگ ها به فروش می رسد. بعد از فعال سازی ssl، مطمئن شوید تمام انواع پسوند دامنه ها به دامنه اصلی ریدایرکت یا هدایت میشود.

به طور مثال اگر سایت با http و با https باز شود. در اصل شما یک نسخه کپی از سایت را ایجاد کردید که به شدت تاثیر منفی در سئو سایت خواهد گذاشت. تمامی لینک های زیر را که باز میکنید باید به یکی از این ۲ دامنه اصلی یعنی https://www.domain.com یا https://domain.com هدایت شود. در غیر اینصورت سریع با پشتیبانی هاست مشکل را گزارش دهید.

  • http://doamin.com
  • http://www.domain.com

۱۰- ساختار سایت و ناوبری

ناوبری یک عنصر کاربردی مهم است. شما باید مطمئن شوید از صفحه اصلی به صفحات مهم شما با حداکثر ۳ کلیک امکان پذیر باشد. از داشتن منو های تو در تو در بیش از ۳ سطح خودداری کنید. وقتی کاربر به پایین سایت اسکرول میکند باید ایکن بالابر در سمت راست پایین صفحه وجود داشته باشد.

ارائه خدمات فروش بک لینک قوی و باکیفیت در یاس وب
مطالعه

ساختار درست ناوبری کاربران را تشویق می کند تا بیش از یک صفحه از وب سایت شما را بازدید کنند و باعث کاهش نرخ پرش می شود. هچنین منوهای صفحه اصلی باید طوری باشد که کاربر بتواند تمام لینکهای صفحات مهم را در منوها ببیند و به راحتی با کلیک به صفحه مورد نظر هدایت شود.

۱۱- سئو باکس در صفحه اصلی

در پایین صفحه اصلی و در خارج از فوتر یعنی بدنه صفحه اصلی محتوای حداقل ۵۰۰ کلمه بنویسید که خدمات و محصولات شما را معرفی کند و به صفحات مهم داخلی لینک سازی کنید. این موضوع در سئو بسیار مهم است و قدرت صفحه اصلی به سایر صفحات نیز اضافه می شود.

13 چک لیست سئوی صفحه اصلی سایت (HomePage SEO)

۱۲- در صفحه اصلی کال تو اکشن داشته باشید

اگر سایت شما فروشگاهی ست باید دکمه ای با عنوان کال تو اکشن باشد و کاربر را به دسته بندی تمام محصولات یا محصولات خاصی هدایت کند یا اگر سایت خدماتی هستید باید دکمه ای درج کنید که به لندینگ پیج خدمات سایت هدایت شود. عبارات کال تو اکشن باید جذاب باشد که کاربر را ترغیب به کلیک کند.

۱۳- اعتماد سازی کنید

  • اگر نماد اعتماد یا نماد ساماندهی دارید آن را در فوتر سایت قرار دهید و حتما اگر منقضی شده اند سریعا اقدام به تمدید نمایید.
  • تمامی لینک های شبکه های اجتماعی معتبر را در پایین سایت درج کنید.
  • صفحه تماس با ما و درباره ما را درج کنید
  • تلفن ثابت ، تلفن همراه، ایمیل و نقشه گوگل سایت را ثبت کنید.
  • قوانین سایت را درج کنید
  • مشتریان خود و لوگوی آنان را قرار دهید
  • دستاوردهایی ک داشتید را در صفحه اصلی درج کنید یا اینکه لینک صفحه آن را قرار دهید.

سخن آخر

صفحه اصلی سایت درب ورود به کسب و کار شماست و مانند یک مغازه ویترین فروشگاه شماست. برای بهینه سازی آن نهایت دقت را داشته باشید که هم برای موتورهای جستجو بهینه شود و هم برای کاربران. از همه مهم تر به سرعت سایت و موبایل فردلی بودن آن بسیار دقت کنید که با سرعت و به درستی لود شود چرا که این دو از بخش های مهم سئو تکنیکال به حساب می آید.

 اگر نیاز داشتید خدمات سئو تکنیکال ، سئو داخلی و سئو خارجی سایتتان را به یک متخصص سئو بسپارید، می توانید از خدمات سئو سایت یاس وب استفاده کنید.

یاسر امینیمشاهده نوشته ها

Avatar for یاسر امینی

یاسر امینی، مدیر یاس وب ، بیش از یک دهه تجربه، معمار تحول کسب‌وکارهای سنتی به غول‌های آنلاین

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *