گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) چیست و چه امکاناتی دارد؟

گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) چیست و چه امکاناتی دارد؟

گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) یا به اختصار GA قابلیت ها و امکانات بی نظیر خود را در قالب ۵ نوع گزارش به شما عرضه می کند. شناخت این بخش ها و قابلیت های چنین سرویسی به شما کمک خواهد کرد تا سئو سایت، میزان بازدید و رتبه آن را ارتقاء ببخشید. در این مقاله با یاس وب همراه باشید.

گوگل آنالیتیکس چیست؟ چه اطلاعاتی در اختیار شما قرار می دهد؟

گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) ابزاری مهم برای تمامی کسانی که صاحب کسب و کار هستند. به کمک این ابزار می توان اطلاعات کاملی در مورد وضعیت وب سایت به دست آورد و از آنها به نفع کسب و کار استفاده کرد. گاهی اوقات اطلاعات به دست آمده به حدی ارزشمند هستند که پایه اساس کمپین های بازاریابی و استراتژی کلی یک کسب و کار را تشکیل می دهند.

سرویس گوگل آنالیتیکس در دو نسخه رایگان و پولی (آنالیتیکس ۳۶۰) قابل استفاده است. در هر دو نسخه جمع آوری اطلاعات کاملا اتوماتیک است و این قابلیت بسیار خوبی برای مدیران شرکت یا بازاریاب است تا مجبور نباشند بابت آن وقت جداگانه ای صرف کنند. به زبان خیلی ساده با گوگل آنالیتیکس می توانید بفهمید در یک بازه زمانی خاص سایت شما چقدر بازدید داشته، چند نفر بازدید کننده جدید اضافه شده اند، از چه طریقی وارد وب سایت شده اند و غیره. اما اطلاعاتی که از این سرویس فوق العاده کارآمد دریافت می کنید فراتر از این موارد است:

  • کاربران از کدام شبکه اجتماعی وارد وب سایت می شوند
  • گشتن در داخل سایت از طریق موبایل ساده است یا کاربران رضایت ندارند
  • چه سایت هایی به شما لینک داده اند و چقدر بازدید دارید
  • مقایسه بین ترافیکی که از سایت های دیگر گرفته اید با ترافیکی که از طریق سرچ در گوگل کسب کرده اید
  • کاربران بعد از بازدید از وب سایت شما به کدام سایت مراجعه می کنند
  • به شما در تعیین نرخ تبدیل کمک می کند
  • می توانید معیارهایی تعریف کنید تا براساس تعداد بازدید کنندگانی که در اشتراک ایمیلی ثبت نام می کنند را متوجه شوید
  • به طراحی وب سایت و کدگذاری شما کمک می کند تا سرعت لود وب سایت بیشتر شود و غیره.

گوگل آنالیتیکس معجزه کننده برای کسب و کارتان

گوگل آنالیتیکس معجزه کننده برای کسب و کارتان

Google Analytics چه امکاناتی دارد؟

تا الان متوجه شدید که استفاده از گوگل آنالیتیکس برای تمام کسانی که به فکر پیشرفت و افزایش ترافیک سایت هستند بسیار ضروری است. قابلیت ها و امکاناتی که در تحلیل گوگل آنالیتیکس قابل مشاهده هستند، در بخش Reports یا گزارشات موجود است. در این بخش ۵ نوع گزارش ارائه می شود که هر کدام قابلیت و امکانات خاص خود را دارند. یکی از خدمات سئو سایت که توسط شرکت ها ارائه می شود و بسیار مهم است، تجزیه و تحلیل اطلاعات این قسمت و تقویت سئو براساس آن است.

در ادامه با معرفی و توضیح هر کدام به بررسی گوگل آنالیتیکس خواهیم پرداخت تا بیشتر با این ابزار فوق العاده آشنا شوید. با یاس وب همراه باشید:

  1. گزارش Real Time: گزارش این بخش به شما می گوید که در ۵ دقیقه اخیر، چند نفر از سایت شما بازدید داشته اند و چه صفحاتی را مشاهده کرده اند. برخی از گزارشات این بخش قابلیت مشاهده اطلاعات در ۳۰ دقیقه اخیر را هم فراهم می کنند. این بخش امکانات دیگری هم دارد
  2. مکان: در این بخش متوجه می شوید که هر کاربر از کدام شهر یا کشور در حال بازدید است، هر کدام چه صفحاتی را می بینند و چه مدت بازدید داشته اند. این مورد کمک زیادی به بازاریابی شما می کند.
  3. منابع ترافیک: در این بخش متوجه می شوید که کاربران از چه طریقی وارد وب سایت شده اند؟ از شبکه های اجتماعی یا صرفا با سرچ کردن آدرس سایت در گوگل؟ این مورد برای کسانی که به تازگی لندینگ پیج راه اندازی کرده اند یا قصد دارند عملکرد و میزان موفقیت پست اخیر خود را ببینند مناسب است.
  4. محتوا: با این قابلیت متوجه می شوید کاربران بیشتر به سراغ کدام محتوای سایت شما می روند و چقدر در آن صفحه باقی می مانند. حتی می توانید عنوان صفحه، URL و درصد کاربران فعال هر صفحه را ببینید.
  5. رویدادها: در این قسمت می توانید میزان کلیک کاربران روی تبلیغات، دانلود فایل های ورد، پی دی اف و غیره یا بازدید از ویدیوهای سایت خود را ببینید. البته می توانید کمی شخصی سازی هم انجام دهید. مثلا فقط آمار و ارقام مربوط به بازدید ویدیوهای سایت را ببینید یا اینکه کل آمار مربوط به ۳۰ دقیقه آخر را مشاهده کنید.
  6. نرخ تبدیل: هر استراتژی باید نرخ تبدیل را بالاتر ببرد و دانستن این موضوع کمک می کند استراتژی بهتر و مؤثرتری داشته باشید. اطلاعات این بخش به شما می گوید که آیا با استراتژی آخر خود توانسته اید به هدفتان برسید؟ چند نفر از کاربران دقیقا عملی انجام داده اند که متناسب با هدف شما بوده است (مثل جلب توجه برای کلیک بر روی خرید محصول). قابلیت جالب این بخش مشاهده داده ها در لحظه و یا در ۳۰ دقیقه آخر است.
  7. گزارش Audience: در این بخش می توانید اطلاعات مختلفی در رابطه با گروهی از کاربران براساس پارامترهای مختلف جمع آوری کنید. مثلا چند کاربر اسم سایت را سرچ کرده اند؟ چند نفر در طول امسال خرید داشته اند و غیره؟ اما برای اینکه بتوانید از امکانات این گزارش استفاده کنید باید مشخص کنید قصدتان بررسی کدام دسته از مخاطبین است. این نوع گزارشات چندین بخش دارند که در ادامه توضیح می دهیم:
  8. کاربران فعال: شما می توانید تعداد کاربران فعال خود را به صورت روزانه، هفتگی و ماهانه مشاهده کنید تا ببینید بیشتر به چه مطالب و خدماتی واکنش بهتری نشان می دهند. مثلا روند نزولی کاربران فعال یک مطلب نشان دهنده این است که جذابیت خود را نتوانسته حفظ کند یا شما قادر نبودید با روش های مختلف جلوی ریزش کاربران را بگیرید. پس سریعتر باید رویه خود را عوض کنید.
الگوریتم EAT چیست؟ | بهبود رتبه سایت با استفاده از این الگوریتم
مطالعه

با گوگل آنالیتیکس در لحظه سایت خود را زیر نظر داشته باشید

با گوگل آنالیتیکس در لحظه سایت خود را زیر نظر داشته باشید

  1. ارزش طولانی مدت: با اطلاعات این بخش متوجه می شوید که مشتریان احتمالی که از طریق بازاریابی ایمیلی کسب کرده اید چقدر ارزش داشته اند و درآمد ایجاد کرده اند؟ آیا ارزش دارد که باز هم سرمایه گذاری کنید؟ این بخش ارزش طولانی مدت کاربران مختلفی که از طریق شبکه های اجتماعی، به طور مستقیم، ارگانیک، بک لینک ها و غیره کسب کرده اید را نشان می دهد. سپس براساس آن می توانید بفهمید که باید روی کدام بخش بیشتر سرمایه گذاری کنید.
  2. تحلیل گروهی: در این بخش می توانید کاربرانی که ویژگی مشخصی دارند را با هم بررسی کنید. مثلا اگر خدمات جدیدی ارائه کرده اید و یکسری کاربران از آن استفاده می کنند، مشخص کنید که از چه طریقی با این خدمات آشنا شده اند، بازدید آنها منجر به خرید و درآمدزایی شده یا خیر؟ و غیره.
  3. مخاطبین: این قابلیت گوگل آنالیتیکس به شما این امکان را می دهد تا ۲۰ نوع گروه مخاطبین ایجاد کرده و گزارشات جداگانه ای از هر کدام بگیرید.
  4. بررسی کاربر: این قابلیت به شما این امکان را می دهد تا رفتار یکسری کاربران خاص را به طور جزئی بررسی کند. مثلا کاربران قبل از اینکه از خرید منصرف شوند از کجا بازدید می کردند. بانس ریت یا نرخ پرش چقدر بوده است. چرا برخی کاربران مدت زمان بیشتری داخل سایت بوده اند و غیره.
  5. جمعیت شناسی: این بخش گوگل آنالیتیکس با امکان نشان دادن اطلاعاتی در مورد سن و جنسیت کاربران است. با این کار متوجه می شوید که هر مطلب نظر کدام رده سنی را به خود جلب کرده و در دفعات بعدی موقع نوشتن محتوا آن را ملاک قرار دهید.
  6. علایق کاربران: اگر قصد داشته باشید دوباره کمپین بازاریابی اجرا کنید باید بدانید که کاربران دقیقا به چیزی علاقه مند هستند. این بخش از گوگل آنالیتیکس برای همین منظور است و ۳ نوع اطلاعات در اختیار شما قرار می دهد:
  7. Affinity Categories: با این دسته بندی متوجه می شوید که کاربران به کدام جنبه های سبک زندگی علاقه دارند مثل خرید، غذا خوردن و غیره.
  8. In-Market Segments: با اطلاعات این بخش می توانید بفهمید که علایق کاربران نسبت به یک محصول یا خدمات خاص مثل محصولات، مراقبت از نوزاد، رزرو هتل یا بلیط سفر چگونه است.
کلمات کلیدی طولانی؛ و نحوه جذب ترافیک با استفاده از آن ها
مطالعه

با گوگل آنالیتیکس کاربران خود را دقیقتر بشناسید

با گوگل آنالیتیکس کاربران خود را دقیقتر بشناسید

  1. سایر علاقه مندی ها: در این بخش اطلاعات جزئی تر مثل علاقه کاربران به مراقبت از مو، مراقبت و نگهداری حیوانات، نحوه رفع مشکل یا یک خطا در برنامه ای خاص و غیره مشخص می گردد.
  2. منطقه جغرافیایی: این بخش از گوگل آنالیتیکس اطلاعاتی در رابطه با موقعیت جغرافیایی کاربران و زبان رسمی آنها به شما می دهد.
  3. رفتار: با داده های این بخش متوجه می شوید که کاربران دوباره برای مطالعه محتوا یا مشاهده محصولات شما باز می گردند یا خیر. مثلا یک مطلب با روند کاهشی بازدید مواجه شده و بخشی به آن اضافه کرده اید. با این بخش متوجه می شوید که آیا باعث شده کاربران دوباره به سراغ این مطلب بیایند یا خیر.
  4. تکنولوژی: با این بخش از گوگل آنالیتیکس متوجه می شوید که کاربران از ویندوز وارد سایت می شوند یا از سیستم عامل مک و اینکه از چه شبکه اینترنتی استفاده می کنند.
  5. موبایل: این قابلیت به شما می گوید که کاربران از موبایل، تبلت یا کامپیوتر شخصی وارد سایت شده اند. حتی مدل دستگاه هایی که کاربران استفاده می کنند نیز قابل تعیین است.
  6. محک زنی و سنجش کسب و کار: این بخش به شما قابلیت مقایسه داده های خود با داده های افراد دیگر در صنعت حیطه فعالیت خودتان را می دهد.
  7. سیر کاربر درون سایت: با داده های این بخش می فهمید که کاربران بعد از ورود به سایت به کدام بخش های دیگر می روند و سپس آنها را بررسی کنید.
  8. گزارش Acquisition: این بخش از گوگل آنالیتیکس به شما می گوید که هر کاربر چطور با سایت شما آشنا شده و بعد از ورود به سایت چه کارهایی انجام داده است.

گوگل آنالیتیکس به شما می گوید کاربران چطور با شما آشنا شده اند و چقدر در بازدید سایت نقش داشته اند

گوگل آنالیتیکس به شما می گوید کاربران چطور با شما آشنا شده اند و چقدر در بازدید سایت نقش داشته اند

  1. بخش All Traffic: با این اطلاعات می فهمید کدام سایت بیشترین میزان ترافیک را برای شما داشته و سپس اطلاعات را برحسب اقداماتی که کاربران انجام داده اند بررسی کنید.
  2. گوگل ادز: اگر در گوگل ادز سرمایه گذاری کرده اید با متصل کردن گوگل ادز با گوگل آنالیتیکس می فهمید که کمپین ها، کلمات کلیدی، سرچ کاربران و غیره با این سرمایه گذاری چه عملکردی داشته اند.
  3. گوگل سرچ کنسول: با متصل کردن حساب کاربری گوگل آنالیتیکس با گوگل سرچ کنسول متوجه خواهید شد که سایت شما در سرچ ارگانیک چه عملکردی دارد. می توانید عملکرد سایت را براساس لندینگ پیج ها، کاربران کشورهای مختلف و دستگاه های گوناگون مثل لپ تاپ، موبایل و غیره بسنجید.
  4. شبکه اجتماعی: نحوه رفتار کاربران با محتواهای شما در شبکه های اجتماعی قابل بررسی است. قابلیت دسته بندی اطلاعات برحسب لندینگ پیج، نرخ تبدیل، پلاگین ها، نحوه گردش کاربران در سایت و نحوه آشنایی کاربران از شبکه های اجتماعی قابل مشاهده است.
  5. کمپین: با این بخش می توانید نحوه عملکرد و میزان موفقیت کمپین های پولی خود را ببینید و داده های آنها را براساس کلیه کمپین ها، کلمات کلیدی پولی، کلمات کلیدی ارگانیک و هزینه تحلیل دسته بندی کنید.
  6. گزارش Behavior: در مورد رفتار و عملکرد کاربران در سایت مثل سرچ، محتواهای دیده شده، سرعت لود صفحات و غیره اطلاعات کسب کنید. بخش های مختلف این گزارش از گوگل آنالیتیکس را هر کدام قابلیت و امکانات خاص خود را دارند در ادامه مشاهده می کنید:
  7. مسیر ورود کاربر: گزارش این بخش نشان می دهد که کاربران برای ورود به سایت شما چه مسیری را طی کرده اند.
  8. محتوای سایت: اطلاعات این بخش به شما می گوید که کاربران با موبایل محتوای شما را می خواندند؟ محتوای شما منجر به خرید شد؟ بازدید ارگانیک بود؟ و غیره.
گوگل سندباکس (جعبه شنی گوگل) چیست و چگونه از آن خارج شویم؟
مطالعه

گوگل آنالیتیکس دقیقا به شما می گوید که کاربران در داخل سایت چه می کنند

گوگل آنالیتیکس دقیقا به شما می گوید که کاربران در داخل سایت چه می کنند

  1. سرعت سایت: این بخش از گوگل آنالیتیکس مشخص می کند که سرعت لود یک محتوا در سایت چقدر بوده و آیا سرعت لود آن بر روی موبایل بیشتر بوده یا خیر؟
  2. سرچ سایت: با کمک داده های این بخش متوجه می شوید که کاربران داخل سرچ سایت چه مواردی را جستجو می کنند تا خلأهای سایت و محتواهای خود را رفع کنید.
  3. رویدادها: اطلاعات دانلود یک فایل پی دی اف، عضویت در سایت و غیره قابل مشاهده است.
  4. Publisher: برای استفاده از اطلاعات این بخش باید حساب کاربری گوگل آنالیتیکس خود را با حساب کاربری AdSense یا AdExchange لینک کنید. سپس اطلاعاتی در مورد میزان درآمدزایی سایت، بازدیدها و کلیک ها به شما خواهد گفت.
  5. تست: این بخش به شما این امکان را می دهد تا بفهمید که تغییر اخیری که ایجاد کرده اید تأثیر مثبت روی نرخ تبدیل داشته یا خیر.
  6. گزارش Conversion: این قسمت از گوگل آنالیتیکس می تواند اطلاعات کامل در رابطه با کلیه کارهای انجام شده داخل وب سایت به شما بدهد. مثلا چند نفر در خبرنامه ایمیلی عضو شده اند؟ چند نفر خرید کرده اند؟ و غیره. در ادامه با معرفی بخش های مختلف، قابلیت و امکانات هر بخش از این ریپورت را توضیح می دهیم:
  7. اهداف: برای گرفتن اطلاعات این بخش ابتدا باید اهداف خود را مشاهده کنید تا رفتار کاربران براساس آن سنجیده شود. مثلا می خواهید بفهمید که آیا مقاله جدید شما باعث شد تا کاربران بیشتری در سایت شما عضویت پیدا کنند یا آن را به اشتراک بگذارند؟
  8. بخش تجارت الکترونیک: اطلاعات این بخش برحسب محصولات، فروش، تراکنش ها و زمان صرف شده تا خرید دسته بندی می شوند.
  9. Multi-Channel Funnel: به کمک این بخش از گوگل آنالیتیکس متوجه می شوید که کدام مسیر ارتباطی برای شما بیشترین منفعت را داشته است. این اطلاعات برحسب Assisted Conversion، Top Conversion Paths و Path Length قابل دسته بندی هستند.
  10. Attribution: به قوانینی که قرار داده اید مربوط می شود تا کاربر از طریق آن به مشتری شما تبدیل شود. مثلا کاربران ابتدا ایمیل شما را خواندند، سپس روی لینک کلیک کردند و محتوا را مطالعه نمودند و نهایتا از محصول یا خدمات شما خرید کردند یا خیر؟ با این اطلاعات می فهمید استراتژی شما چقدر مناسب است.

گوگل آنالیتیکس به شما می گوید که چقدر در اهداف تعیین شده موفق بوده اید

گوگل آنالیتیکس به شما می گوید که چقدر در اهداف تعیین شده موفق بوده اید

با معرفی ۵ گزارش گوگل آنالیتیکس به شما کمک کردیم تا با قابلیت ها و امکانات این ابزار فوق العاده گوگل آشنا شوید و بتوانید از آن بیشتر و بهتر استفاده کنید. در هر گزارش، یکسری بخش ها با اصطلاحات گوگل آنالیتیکس وجود داشتند که به تفصیل توضیح دادیم. نظر شما در مورد این ابزار چیست؟ چقدر توانسته در رشد کسب و کارتان مؤثر باشد؟

دوره جامع آموزش سرچ کنسول گوگل

مزایای استفاده از گوگل آنالیتیکس

با استفاده از گزارشات و داده هایی که از گوگل آنالیتیکس دریافت می کنید، بهبود سئو سایت بسیار راحتتر خواهد شد. در ادامه شرکت یاس وب سعی کرده تا به مهمترین مزایای این سرویس گوگل بپردازد.

  • قابل اعتماد بوده و کار با آن راحت است: برخلاف معیارهای الکسا، کلیه آمار و ارقام GA قابل اعتماد هستند. کار کردن با این ابزار بسیار راحت و سریع است.
  • اطلاعات ارزشمند: اطلاعاتی که از طریق گوگل آنالیتیکس کسب می کنید روی بهینه سازی سایت تأثیر بسیار زیادی دارد چون هدف نهایی این داده ها، خدمات رسانی بهتر به کاربران و بهبود UX است.
  • افزایش ترافیک و رتبه سایت: هر چقدر عملکرد کسب و کارتان را بهبود ببخشید و جذابیت محتواها و کمپین های بازاریابی خود را با کمک اطلاعات به دست آمده از GA بیشتر کنید، ترافیک سایت و رتبه آن بهتر خواهد شد.
  • بخش بندی: اطلاعات هر بخش را می توانید به دسته بندی های مختلف تقسیم بندی کنید تا بررسی جزئی تری داشته باشید.

یاسر امینیمشاهده نوشته ها

Avatar for یاسر امینی

یاسر امینی، مدیر یاس وب ، بیش از یک دهه تجربه، معمار تحول کسب‌وکارهای سنتی به غول‌های آنلاین

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *