نرخ تبدیل (Conversion Rate) چیست و چطور مخاطب را به مشتری تبدیل کنیم؟

نرخ تبدیل (Conversion Rate) چیست و چطور مخاطب را به مشتری تبدیل کنیم؟

نرخ تبدیل چیست؟

نرخ تبدیل (Conversion Rate) یکی از بهترین شاخص های ارزیابی موفقیت کلی یک کسب و کار در رسیدن به اهدافی است که برای خود تعیین کرده است. در واقع با نرخ تبدیل متوجه می شوید که مجموعه تلاش های شما در بازاریابی و کمپین های مختلف و غیره، برای متقاعد کردن بازدیدکنندگان وب سایت در جهت انجام کاری مشخص چقدر موفق بوده است.

تبدیل شدن بازدیدکننده به مشتری مدنظر شما برحسب نوع کسب و کار و اهدافی که در نظر گرفته شده به معنای انجام کار مختلفی است. به عنوان مثال برخی کسب و کارها قصد دارند که بازدیدکنندگان را ترغیب به خرید یک محصول یا خدمات کنند، در یک دوره آموزشی شرکت کنند، اشتراک خود را تمدید کنند، پلن کاربری خود را ارتقاء دهند، بازدید بیشتری داشته باشند و مطالب را به اشتراک بگذارند و غیره.

چطور نرخ تبدیل وب سایت را محاسبه کنیم؟

محاسبه نرخ تبدیل وب سایت کار ساده ای است. برای محاسبه این مقدار تنها کافیست تعداد تبدیل های انجام شده در یک بازه زمانی (برحسب هفته، ماه یا سال) را بر تعداد کل بازدیدکنندگان تقسیم کنید و عدد به دست آمده را در ۱۰۰ ضرب کنید. البته اگر از گوگل آنالیتیکس یا از سیستم تبلیغات گوگل یعنی گوگل ادوردز استفاده می کنید با انجام یکسری تنظیمات می توانید به شکل خودکار، نرخ تبدیل خود را مشاهده نمایید.

به طور کلی هر چقدر Conversion Rate سایت بیشتر باشد، نشان دهنده موفقیت بیشتر وب سایت و برنامه ریزی های مختلف بازاریابی شماست. با این مفهوم برخی افراد متوجه می شوند که چرا با وجود تعداد بازدید بالای وب سایت، فروش یا به طور کلی درآمد خوبی ندارند و برای حل این مشکل باید از کجا شروع کنند.

نرخ تبدیل برای ترغیب بازدیدکننده به انجام یک کار و تبدیل شدن به مشتری است

نرخ تبدیل برای ترغیب بازدیدکننده به انجام یک کار و تبدیل شدن به مشتری است

بهینه سازی نرخ تبدیل (CRO) چیست و چه فوایدی دارد؟

بهینه سازی نرخ تبدیل (Conversion Rate Optimization) یا به اختصار CRO به مجموعه فرایندهایی گفته می شود که هدف از انجام آنها افزایش درصد کاربرانی است که اقدام خاصی در سایت، مطابق با خواسته شما انجام می دهند. لازمه اینکار این است که بفهمید کاربران چطور با محتوای شما ارتباط می گیرند، به کدام قسمت های وب سایت می روند و چه کارهایی انجام می دهند تا در نهایت برای شما منجر به درآمدزایی می گردد.

فراموش نکنید که نرخ تبدیل یکی از شاخصه های سئو سایت نیز هست و وب سایت هایی که در این زمینه بهتر عمل کنند، رتبه بهتری هم خواهند داشت. اما مزایای این کار بجز افزایش رتبه سایت، چیست؟ برخی از مهمترین مزایای بهینه سازی نرخ تبدیل عبارتند از:

  • افزایش نرخ مشارکت کاربر یا User Engagement: در جهت بهینه سازی سایت و بیشتر کردن نرخ مشارکت کاربران در کمپین های مختلف عمل می کند. در نتیجه هر چقدر نرخ مشارکت کاربران بیشتر شود احتمال اینکه اقدام مدنظر شما را انجام دهند و به عبارتی کاربر سایت تبدیل به مشتری شود افزایش خواهد یافت.
  • بهبود وضعیت ROI یا بازگشت سرمایه: بهینه سازی نرخ تبدیل کمک می کند تا بازگشت سرمایه بهتر و سریعتری داشته باشید چون به جای اینکه روی افزایش ترافیک سایت و صرف هزینه های زیاد برای این کار متمرکز شوید، می توانید با بودجه کمتر، نرخ تبدیل را بالاتر ببرید و همان سرمایه هزینه شده را سریعتر برگردانید.
  • شناخت بهتر نسبت به کاربران: موفقیت فرایند CRO در گرو شناخت بهتر شما نسبت به بازار هدف است که به نوبه خود باعث دقیق تر شدن تلاش های شما برای بازاریابی و بهبود محتوای سایت خواهد شد. در نتیجه با بهبود نرخ تبدیل، با کاربران بهتری ارتباط برقیاس وبرار خواهید کرد و تعداد بیشتری از کل بازدیدکنندگان به مشتری تبدیل خواهند شد.
  • افزایش اعتماد کاربران نسبت به کسب و کار: برای اینکه بتوانید اطلاعات شخصی کاربران مثل ایمیل، شماره تلفن و غیره را دریافت کرده و در مقابل یکسری اطلاعات یا محتوا برای خدمات خود ارائه کنید، باید اقدامات زیادی انجام دهید. در واقع منظور ما این است که باید اعتماد کاربران را نسبت به خود جلب کنید.
  • توسعه کسب و کار: هر تعداد مشتری احتمالی که داشته باشید اگر نتوانید آنها را به مشتری واقعی تبدیل کنید، دیر یا زود از دست خواهند رفت و شاید هیچ وقت به وب سایت شما باز نگردند یا به این زودی این اتفاق رخ ندهد. بهینه سازی Conversion Rate به شما کمک می کند تا از مخاطبین فعلی خود بیشترین استفاده را ببرید.
به دنبال کارشناس حرفه ای سئو هستید؟ این مقاله مخصوص شماست
مطالعه

افزایش نرخ تبدیل مزایای بسیار مهمی برای کسب و کارها دارد

افزایش نرخ تبدیل مزایای بسیار مهمی برای کسب و کارها دارد

معمولا بهترین میزان Conversion Rate چقدر است؟

اصلا نمی توان درصد مشخصی را بیان کرد و ادعا داشت که اگر به این عدد برسید فوق العاده است. چون چیزی که امروزه به عنوان میانگین نرخ تبدیل در بین متخصصین حوزه سئو مطرح می شود، برحسب نوع صنعتی که افراد در آن فعالیت دارند، رفتار مخاطبین هدف در هر صنعت خاص، نوع کمپین بازاریابی، اهداف خاصی که صاحبان کسب و کار دارند و غیره، همگی روی این عدد تأثیر می گذارند.

به همین دلیل ممکن است یک نرخ تبدیل برای سایت گردشگری عدد خوبی باشد ولی برای وب سایت های فروشگاهی افتضاح باشد. با این حال تقریبا عددی بین ۱ تا ۴% نرخ خوبی است. با این حال بهترین کار این است که نرخ تبدیل فعلی و گذشته خود را محاسبه کرده و با هم مقایسه کنید و ببینید که در جهت رسیدن به اهداف خود قدم برداشته اید یا خیر.

دامین اتوریتی و پیج اتوریتی چیست و چه کارهایی باعث افزایش آن می‌شود؟
مطالعه

پس به جای تمرکز روی این موضوع، به فکر بهینه سازی نرخ تبدیل باشید که در ادامه توضیح می دهیم.

فرایند بهینه سازی Conversion Rate چگونه است؟ چه مراحلی باید طی شوند؟

در این قسمت به شما توضیح می دهیم که اگر قصد بهینه سازی نرخ تبدیل را دارید باید چه مراحلی را پشت سر بگذارید:

  • تحقیق در مورد مخاطبین: در مورد مخاطبین خود تحقیق کنید و ببینید به چه چیزهایی علاقه مند هستند، چه مشکلاتی دارند و چطور با برند شما آشنا شده اند و از چه طریقی شما را دنبال می کنند و به عنوان یک برند از شما چه انتظاری دارند.
  • بهینه سازی: از اطلاعات به دست آمده از مرحله قبلی برای بهینه سازی کمپین های مختلف یا صفحات وب خود استفاده کنید. مثلا محتوای جذابتری بنویسید، فراخوان به عمل هایی استفاده کنید که کاربران را بهتر به سمت خود جذب کند، رابط کاربری را بهبود ببخشید و غیره.
  • تغییرات را تست کنید: برای اینکه نرخ تبدیل را بهینه سازی کنید باید تغییرات اعمال شده را تست کنید تا میزان اثربخشی آنها مشخص شود. مثلا چک کنید که کدام CTA نتیجه بهتری برای شما داشته اند.
  • اندازه گیری: از نرم افزارهای تحلیلی مثل گوگل آنالیتیکس استفاده کنید تا میزان موفقیت کمپین های خود را براساس اهداف مشخص شده و از طریق میزان نرخ تبدیل ارزیابی کنید.

فرایند بهینه سازی نرخ تبدیل برای بهینه سازی سایت و درآمدزایی بیشتر الزامیست

فرایند بهینه سازی نرخ تبدیل برای بهینه سازی سایت و درآمدزایی بیشتر الزامیست

چطور نرخ تبدیل را افزایش دهیم؟

موفقیت در فرایند بهینه سازی نرخ تبدیل به عوامل مختلفی، از طراحی لندینگ پیج تا فرم های تماس و …  بستگی دارد. تا اینجا به طور کامل با فرایند CRO آشنا شدید اما باید بدانید که همیشه چندین عامل وجود دارند که کاهش یا افزایش نرخ تبدیل به آنها بستگی دارد و باید بهینه سازی شوند. در ادامه به این موارد اشاره می کنیم:

  • طراحی: نحوه طراحی ظاهری و کارایی لندینگ پیج سایت نقش اساسی در افزایش نرخ تبدیل ایفا می کند. طبیعتا هر چقدر یک سایت ظاهر زیباتر و جذابتری داشته باشد و طراحی منوها به خوبی انجام گرفته باشد و کار با آن راحتتر باشد، تبدیل کاربر به مشتری هم بیشتر خواهد شد. طراحی ریسپانسیو وب سایت، فونت های خوانا و سایر موارد این چنینی که نیاز به یک طراح وب حرفه ای دارند مستقیما روی نرخ تبدیل اثر می گذارند.
  • سرعت سایت: هر چقدر سرعت لود یک سایت کندتر باشد و کاربر برای هر کلیک روی قسمت های مختلف وب سایت مجبور شود زمان زیادی صبر کند، احتمال افزایش نرخ پرش سایت بیشتر خواهد شد. بهترین حالت این است که وب سایت شما کمتر از ۳ ثانیه لود شود. پس هر عاملی که باعث کند شدن سرعت سایت شده را حذف کنید در غیر این صورت حتی اگر هوشمندانه ترین CTA، بهترین طراحی و با کیفیت ترین محتوا هم داشته باشید، امیدی به افزایش نرخ تبدیل سایت نخواهد بود.
  • محتوا: برخی افراد تصور می کنند نوشتن محتوا برای جذب مخاطب کافیست. شما باید محتوای با کیفیت بنویسید تا اینکه روی تعداد کلمات متمرکز باشید. باید سعی کنید در مطالب خود نیاز یک کاربر را رفع کنید، به سؤالات آنها پاسخ دهید، چیزی که به دنبالش هستند را با ارائه محصولات و خدمات مرتبط، فراهم کنید.
  • فراخوان به عمل یا CTA: یکی از مهمترین مواردی که در افزایش نرخ تبدیل تأثیرگذار است، دکمه فراخوان به عمل یا CTA است. جملاتی کوتاه و تأثیرگذار در بین متن یا در جای درستی از لندینگ پیج می توانند بازدیدکنندگان را ترغیب به انجام کاری کنند که مدنظر شماست. زمانی می توانید مطمئن باشید که CTA خوبی انتخاب کرده اید که شناخت کافی از مخاطبین خود داشته باشید. به عنوان مثال اگر می دانید به دنبال دانلود یک کتاب یا نرم افزار خاصی هستند عبارتی مثل «کتاب را با یک کلیک دانلود کنید» و مشابه آن گزینه خوبی است.
  • فرم تماس: فرم های تماس یکی از بهترین روش ها برای جمع آوری اطلاعات مشتریان برای ارائه خدمات هستند که مثلا برای سایت های فروشگاهی، اطلاعاتی که مشتریان در سبد خرید خود قبل از نهایی کردن پرداخت، ثبت می کنند، جمع آوری می شوند. پس اگر می خواهید نرخ تبدیل سایت را بالاتر ببرید، استفاده از فرم تماس با کمترین فیلد ممکن و استفاده راحت و سریع برای کاربران را فراموش نکنید.
اهمیت شبکه های اجتماعی در سئو
مطالعه

نرخ مشخصی به عنوان نرخ تبدیل خوب تعریف نشده است و عملا هر چقدر بیشتر، بهتر

نرخ مشخصی به عنوان نرخ تبدیل خوب تعریف نشده است و عملا هر چقدر بیشتر، بهتر

چقدر طول می کشد تا نرخ تبدیل سایت افزایش پیدا کند و تا چه زمانی باید ادامه داد؟

تمامی کارها و فعالیت هایی که تا الان برای افزایش نرخ تبدیل توضیح دادیم هیچ موقع تمام شدنی نیستند و همیشه انجام این نوع کارها نیاز است. از طرفی هم نمی توان زمان مشخصی معین کرد که اگر تمامی این موارد رعایت شوند نتیجه خوبی خواهید گرفت. بسته به اینکه در کدام یک از صنایع فعالیت دارید، رفتار مخاطبین هدف چگونه است، چه اهدافی دارید و چقدر برای آن زمان می گذارید، مدت زمانی که باید برای گرفتن نتیجه مطلوب طی شود، متفاوت خواهد بود.

طبق تجربه ما در یاس وب، هیچوقت کارهای یک وب سایت در جهت بهبود وضعیت آن تمام نمی شوند چون شبیه سیکلی است که همیشه در حال گردش بوده و باید برای بهبود شرایط و بهینه سازی وب سایت خود تلاش کنید. بر همین اساس همیشه باید به دنبال بهبود و افزایش نرخ تبدیل باشید.

یاسر امینیمشاهده نوشته ها

Avatar for یاسر امینی

یاسر امینی، مدیر یاس وب ، بیش از یک دهه تجربه، معمار تحول کسب‌وکارهای سنتی به غول‌های آنلاین

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *