۶ روش مهم جهت جلوگیری از خرابی سایت وردپرسی

۶ روش مهم جهت جلوگیری از خرابی سایت وردپرسی

این که شما میخواهید از خرابی سایت وردپرسی خود جلوگیری کنید دلایل بسیار زیادی دارد. تفاوتی ندارد که شما از چه نوع هاست یا پلتفرمی استفاده می کنید آنچه که اهمیت دارد این است که وب سایت شما همواره در دسترس و آماده خدمات رسانی باشد. توانایی مدیریت سایت های وردپرسی و همچنین پایدار و برقرار نگه داشتن آنها بخشی از وظایفی است که در فرآیند پشتیبانی سایت در یاس وب دنبال می شود. در واقع ما می خواهیم عملیاتی را روی سایت های وردپرسی پیاده سازی کنیم که نه تنها دچار خرابی های احتمالی نشوند بلکه در بالاترین سطح کیفیت بتوانند کارایی لازم را داشته باشد.

خرابی سایت های وردپرسی به عواملی مانند حملات مخرب، برخی فرایندهای کدگذاری، بروز برخی خطاها و همچنین اورلود سرور برمی گردد. تمام این عوامل باعث می‌شود تا کاربری که بر روی وب سایت شما کلیک می کند به سرعت آن را ترک کند. در این مقاله می خواهیم چند روش اساسی، جهت جلوگیری از خرابی سایت های وردپرسی عنوان کنیم. با انجام این اقدامات مهم شما میتوانید همواره وبسایت خود را فعال و با بازدیدکنندگان بالا نگه دارید.

به چه دلایلی باید از خرابی سایت وردپرسی جلوگیری کنیم؟

سایت شما در طول شبانه روز باید همواره در دسترس کاربران باشد. اگر وب سایت شما از فهرست نتایج جستجو خارج شده است این یک زنگ خطری برای شما خواهد بود. کاربری که یک بار به سایت شما وارد می شود اگر نتواند تجربه خوبی را در استفاده از وب سایت داشته باشد نه تنها از آن خارج می شود بلکه دیگر در دوره های بعدی برای بازدید سایت شما برنمیگردد. کاربران زمانی که در وبسایت وردپرسی حضور دارند باید به راحتی بتوانند از المان های موجود در وب سایت استفاده کنند چرا که این حق کاربران و بازدیدکنندگان محسوب می شود.

طبیعتاً از دست دادن بازدیدکنندگان تنها یک پیامد دارد و آن کاهش درآمد شما خواهد بود. البته این در حالی است که اگر بخش عمده‌ای از درآمد شما از طریق سایت های وردپرسی تامین می شود. اگر شما اقداماتی به موقع در رفع خرابی سایت های وردپرسی نداشته باشید قطعاً یکسری هزینه های بیهوده را برای مجموعه شما متحمل خواهد کرد. بسیاری از موسسه های تجاری و فروشگاه های بزرگ اینترنتی تمام درآمد خود را از طریق سایت تامین می کنند. لذا اگر چند ساعت از دسترس کاربران خارج شوند بدون شک ضرر هنگفتی را برای اینگونه بیزینس های اینترنتی ایجاد می کند.

تصور کنید سایتی به وسعت آمازون برای یک روز کاملاً از فهرست جستجوی گوگل حذف شود و یا به دلیل خرابی های موجود نتواند خدمات رسانی ایده‌آلی برای کاربران داشته باشد. در چنین شرایطی ضرر مالی که ایجاد می‌شود خارج از حد تصور می باشد. نه تنها خرابی های سایت وردپرسی باعث ضرر های مالی می شود بلکه اعتبار سایت نیز برای موتورهای جستجوی گوگل کاهش می یابد و این کاهش سنگین یا رتبه بندی به زمان زیادی احتیاج دارد تا مجدداً به حالت اول برگردد.

تاریخچه وردپرس: بررسی روند گسترش پرطرفدارترین CMS
مطالعه

به چه دلایلی باید از خرابی سایت وردپرسی جلوگیری کنیم؟

۶ روش مهم جهت جلوگیری از خرابی سایت وردپرسی

تمامی سایت های وردپرسی به طور مستمر در معرض خطر از کار افتادگی و خرابی های احتمالی هستند. دقیقاً مانند یک وسیله نقلیه که پس از مدتی ارائه کارکرد صحیح بنا به دلایل مختلف کارکرد اولیه خود را از دست می دهد و نیاز به تعمیر اساسی دارد. نوع خرابی پیش آمده در هر سایت متناسب با عامل ایجاد آن متفاوت خواهد بود. بنابراین ما ابتدا باید عامل را برطرف و سپس به تعمیر سایت بپردازیم .در ادامه به بررسی ۶ روش به منظور پیشگیری و جلوگیری از خرابی سایت وردپرسی می پردازیم.

۱- یک ارائه دهنده هاست قوی انتخاب کنید

المان های زیادی وجود دارد که شما می‌توانید با تحت کنترل قرار دادن آنها از خرابی وبسایت جلوگیری کنید. اما یکسری دیگر از موارد وجود دارد که شما قادر به کنترل آن نیستید و بیشتر مربوط به هاست سایت می باشد. این موضوع فوق العاده مهم است یعنی اگر شما بتوانید یک هاست وب سایت قوی و با اعتبار بالا و همچنین حداقل احتمال خرابی را پیدا کنید اولین قدم برای پابرجا نگه داشتن یک وب سایت خواهد بود.

شما باید اطمینان داشته باشید که هاست مورد نظر یک فضای ذخیره سازی بالا، دامنه ایمن، عملکرد قابل اعتماد، پشتیبانی نیرومند و پاسخگو و همچنین قیمت مقرون به صرفه داشته باشد. از طرفی سرور مورد نظر باید قابلیت آن را داشته باشد تا میزان ترافیک مد نظر شما را پشتیبانی کند. زمانی که صحبت از قیمت هاست می شود هیچگاه به خرید های ارزان نپردازید. زیرا زمانی که شما پول بیشتری را برای خرید هاست می پردازید قطعاً در دوره های بعدی به شما باز می گردد. البته ارائه دهندگان هاستینگ یک سیستم قیمت گذاری را در نظر می گیرند تا برای وب سایت های که تازه شروع به کار کرده اند قیمت متعادلی را در نظر بگیرند. بنابراین اولین قدم تهیه هاست قدرتمند و با کارایی بالا می باشد.

۶ روش مهم جهت جلوگیری از خرابی سایت وردپرسی

۲- افزایش امنیت وب سایت

افزایش امنیت وب سایت شرایطی را برای شما فراهم میکند تا احتمال خرابی در یک وب سایت به حداقل برسد. وب سایت وردپرسی ایمن یک عامل بازدارنده را در برابر هکرها و فعالیتهای مخرب ایجاد می کند. از طرفی برقراری امنیت در یک وب سایت وردپرسی فراتر از نصب یک افزونه می باشد. چرا که ما باید در این فرآیند چندین مرحله را اجرا کنیم.

  • اطمینان داشته باشید که آدرس URL شما با https آغاز می شود. هاست وب سایت شما باید دارای گواهینامه های ssl و tls باشد. اگر این گواهینامه ها در دسترس نیست شما می توانید یک گواهینامه ssl رایگان را دریافت کنید.
  • تمام صفحات موجود در وب سایت به https هدایت کنید.
  • اگر خطاهای مختلفی در سایت خود می بینید بلافاصله حتما آنها را برطرف کنید.
  • افزونه ها و تم های سایت وردپرسی را جهت مقابله با خطاهای احتمالی به‌روزرسانی کنید.
  • حتماً از افزونه های امنیتی وردپرس استفاده کنید.
  • جهت افزایش امنیت از CAPTCHA استفاده کنید.
آیا وردپرس رایگان است؟ هزینه های پنهان آن چیست؟
مطالعه

۳- سرعت لود سایت خود را مد نظر قرار دهید

به طور کلی سرعت لود صفحات یک سایت، ارتباط مستقیمی با رتبه بندی و همچنین نتایج جستجوی گوگل دارد. اگر سرعت بارگذاری سایت شما پایین باشد قطعاً ضربه بزرگی را خواهید خورد. پایین بودن سرعت لود یک وب سایت باعث کاهش رنکینگ سایت در میان رقبا می شود. در حال حاضر گوگل مکانیزم عملکردی خود را متناسب با تجربه کاربر تنظیم می کند. اگر کاربران تجربه خوبی در وب سایت به جهت سرعت پایین نداشته باشند قطعاً یک سیگنال منفی برای موتورهای جستجو خواهد بود.

برای اینکه بتوانید اطلاعاتی در مورد سرعت سایت و همچنین نرخ پرش کسب کنید میتوانید از داشبورد google analytics استفاده کنید. از طرفی شما میتوانید جهت تست سرعت از ابزارهایی مانند Pingdom و GTmetrix به کارگیری کنید.

۶ روش مهم جهت جلوگیری از خرابی سایت وردپرسی

۴- از وب سایت وردپرسی بک آپ تهیه کنید

زمانی که وب سایت وردپرسی شما کاملاً سالم و دارای کارایی استاندارد و قابل قبول می باشد سعی کنید به صورت دوره‌ای نسخه بک آپ از آن تهیه کنید تا زمانی که وب سایت تحت حملات مخرب هکرها قرار می گیرد کاملا نابود نشود. شما با استفاده از نسخه های بکاپ و پشتیبان به راحتی می توانید پس از خرابی‌های گسترده مجدداً به شرایط قبل بازگردید. بسیاری از ارائه دهندگان هاست به جهت مدیریت ویژه ای که دارند یک شرایط بکاپ‌گیری کاملاً خودکار در سایت ارائه می دهند.

از طرفی شما باید فرایندهای مرتبط با پشتیبانی سایت را نیز به طور مکرر انجام دهید تا خطرات احتمالی کاهش یابد. همچنین شما باید از افزونه های مرتبط با پشتیبان گیری استفاده کنید تا فعالیت بکاپ گیری نیز در مواردی بدون دخالت شما و کاملاً خودکار انجام شود. اگر شما بتوانید مرتب نسخه‌های پشتیبان از وب سایت وردپرسی خود تهیه کنید قطعاً مدیریت بهتری در بازگرداندن سایت های تخریب شده به حالت اول خواهید داشت. لذا پشتیبان گیری های منظم باعث می شود که حتی اگر سایت شما کاملا از بین برود وب سایت را همراه با کل محتوای آن بازیابی کنید.

۵- در مورد کدهای خطای http اطلاعات لازم را کسب کنید

شما باید بدانید که کدام کدهای خطای http می تواند سبب خرابی وب سایت وردپرسی شما شود. لذا در ذیل چند نمونه از رایج ترین کدهای خطای http را ارائه می‌دهیم.

  • خطای ۴۰۳: این خطا بیشتر مرتبط با مجوزها یا رمز فایل ها به وجود می آید و باعث می شود تا مخاطبان نتوانند به سایت شما دسترسی داشته باشند.
  • خطای ۴۰۴: بیشتر مرتبط با خطای کاربر و در مواقعی جزو خطای سرور محسوب می شود
  • خطای ۴۱۰: این خطا نشان می‌دهد که اطلاعات مورد نظر کاربران کاملا از بین رفته است
  • خطای ۴۲۹: نشان دهنده اضافه بار سرور و یا حملات احتمالی DDOS می باشد که دسترسی به سایت را کاملاً غیر ممکن می کند
  • خطای ۵۰۰: نشان دهنده خطای داخلی سرور میباشند که می‌تواند منجر به خرابی کامل سایت شود
  • خطای ۵۰۱: خطا از سرور می باشد و نشان دهنده آن است که وب سایت شما آفلاین است
  • خطای ۵۰۲: این خطا نشان دهنده آن است که ترافیک سایت به جهت دیگر هدایت می‌شود و کاربران قابلیت دسترسی به سایت را ندارند.
  • خطای ۵۰۳: خطای مرتبط با http است که در مواقعی می تواند موقتی نیز باشد. معنی دیگر، این است که سرور یا فایروال های وب سایت شما باید ریست شوند.
  • خطای ۵۰۸: این بدان معنا است که سرور شما ظرفیت و منابع لازم را ندارد و نمی تواند شرایطی را فراهم کند تا سایت شما بارگیری شود.
آموزش تصویری نصب وردپرس روی لوکال هاست زمپ (Xampp)
مطالعه

۶ روش مهم جهت جلوگیری از خرابی سایت وردپرسی

۶- از یک پشتیبان سایت با تجربه کمک بگیرید

اگر شما خودتان در زمینه پشتیبانی سایت یا کد نویسی تجربه ندارید بهتر است این کار را به توسعه دهنده وبسایت بسپارید. متخصصین این کار می‌توانند تکنیک‌هایی را در یک سایت پیاده سازی کنند تا تمام پیچ و خم های پیش رو کاملا برطرف شوند. در واقع این افراد می‌توانند یک سد محکم و قوی را در برابر عوامل مخرب به وجود آورند.

اگر شما به وبسایت خود اهمیت می دهید حتما باید یک فرد متخصص را استخدام کنید تا با برانداز کردن کلی و جزئی سایت شما بهترین اقدامات را در جهت قدرتمند کردن چارچوب وبسایت اجرا کند. در واقع این افراد می توانند مشکلات بالقوه را شناسایی کنند و با از کار انداختن آن ها از تبدیل شدن به مشکلات بالفعل جلوگیری کنند.

نتیجه گیری

هدف هر صاحب وبسایتی در واقع آنلاین بودن سایت خود می باشد. به طور کلی اینکه یک وب سایت به صورت صد درصد آپ تایم باشد امری محال است. اما می توان با انجام یکسری اقدامات اساسی این درصد را قدری به عدد صد نزدیک تر کرد. اگر سایتی دارید که به طور مکرر خراب میشود نه تنها مشتریان خود را از دست می دهید بلکه اعتماد افراد نیز به شما کاهش می یابد.

اکنون که با مطالعه این مقاله با تبعات خرابی یک وب سایت وردپرسی آشنا شده اید بهتر است در اولین فرصت یک فرد متخصص را جهت بازنگری وب سایت و همچنین آغاز فرآیند های پشتیبانی سایت استخدام کنید. شرکت یاس وب در این زمینه می‌تواند بهترین خدمات را به شما ارائه دهد. لذا جهت هماهنگی های لازم می توانید با کارشناسان این مجموعه تماس حاصل فرمایید.

یاسر امینیمشاهده نوشته ها

Avatar for یاسر امینی

یاسر امینی، مدیر یاس وب ، بیش از یک دهه تجربه، معمار تحول کسب‌وکارهای سنتی به غول‌های آنلاین

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *