نحوه تعمیر پایگاه داده وردپرس

نحوه تعمیر پایگاه داده وردپرس

یکی از قسمت های مهم در سیستم مدیریت محتوا یا CMS، پایگاه داده وردپرس می باشد. اصولاً وردپرس برای آن که بتواند تمام محتوای یک سایت را ذخیره کند معمولاً از پایگاه داده یا دیتابیس استفاده می کند. لذا اگر کوچکترین خطایی در محیط ذخیره سازی به وجود آید می تواند تاثیر منفی روی وبسایت شما بگذارد. از جمله اقداماتی که در فرآیند پشتیبانی وردپرس دنبال می‌شود در واقع رفع خطاهای احتمالی و همچنین تعمیر پایگاه داده وردپرس می باشد. در این مقاله قصد داریم تکنیک های مرتبط با این اقدام مهم را مورد بررسی و ارزیابی قرار دهیم. لذا جهت آموزش کامل آن به ادامه مقاله توجه داشته باشید.

چگونه بفهمیم که پایگاه داده وردپرس به تعمیر احتیاج دارد؟

ممکن است زمانی که یک سایت وردپرسی را اجرا می کنید با یکسری خطا روبرو شوید که نمی توان این خطاها را به طور کامل به پایگاه داده یا دیتابیس ربط داد. برخی از خطاهای وردپرسی که می‌تواند به دیتابیس مرتبط باشد خطای زیر است که با عنوان “error establishing a database connection“ نمایش داده می شود. مانند تصویر ذیل:

چگونه بفهمیم که پایگاه داده وردپرس به تعمیر احتیاج دارد؟

یک نمونه دیگر از خطاهای رایج که مرتبط با دیتابیس میباشد پیغام “database is already up-to-date” است. البته این پیام می تواند یک خطا در نظر گرفته نشود. اما می تواند سبب جلوگیری از دسترسی شما به داشبورد مدیریت وردپرس شود.

database is already up-to-date

برخی از خطاهایی که می‌توان آنها را مرتبط با پایگاه داده وردپرس دانست شامل موارد زیر می باشد:

  • کلیه تصاویر و محتوای موجود در وب سایت از بین رفته باشد
  • بروز خطا زمانی که میخواهید یک فایل را در وردپرس آپلود کنید
  • درست کار نکردن چندین افزونه
  • بروز تغییرات مشهود در محتوای وب سایت

به طور کلی هر نصبی که در وردپرس اتفاق می‌افتد از دو بخش تشکیل شده است: دیتابیس و فایل های اصلی. دیتابیس ها کلیه محتوای موجود در وب سایت شما را ذخیره می کنند اما اگر وردپرس قابلیت اتصال به آن را نداشته باشد این امکان وجود دارد که سایت شما کاملاً کارکرد خود را از دست بدهد.

تشخیص خطاهای دیتابیس وردپرس شاید قدری سخت باشد. لذا در مورد خطا هایی که قبلاً ذکر شد دلایل ثانویه دیگری نیز می تواند وجود داشته باشد. به همین علت پیشنهاد می کنیم قبل از اینکه بخواهید به تعمیر پایگاه داده وردپرس خود بپردازید حتماً از دیگر روش های موجود جهت عیب یابی استفاده کنید.

خطای دیتابیس وردپرس به چه دلایلی رخ می دهد؟

یکی از اصلی‌ترین دلایل خطای دیتابیس وردپرس می تواند مشکلات اعتباری یا Credential issues باشد. زمانی که شما به نصب وردپرس می‌پردازید سیستم مدیریت محتوا یا cms از شما می خواهد که یک دیتابیس را راه اندازی کنید تا بتوانید با آن ارتباط داشته باشید. در هر حال جهت فعال کردن وردپرس به منظور ایجاد ارتباط با دیتابیس لازم است که یک اعتبارنامه را مانند ذیل پر کنید.

خطای دیتابیس وردپرس به چه دلایلی رخ می دهد؟

وردپرس، دیتابیس این اعتبارنامه را در فایل wp-config.php ذخیره می کند. اما اگر باز هم در زمان اتصال به دیتابیس یک خطا را مشاهده کردید حتماً یک فردی فایلهای مورد نظر را دستکاری کرده است.

از طرفی اگر پایگاه داده شما دچار اشکال شود قطعاً در زمان اتصال با مشکلاتی مواجه خواهید شد. همچنین اگر در زمان آپدیت دیتابیس، پلاگین ها و همچنین افزونه ها با خطای سرور مواجه شدید ممکن است مرتبط با نقص فایل ها باشد. برخی از دلایل رایج دیگر نیز می‌تواند استفاده از نسخه های قدیمی PHP باشد.

مهم ترین ویژگی های یک لندینگ پیج (صفحه فرود) خوب چیست؟
مطالعه

از طرفی اگر اشکالاتی را در پایگاه دیتابیس وردپرس مشاهده کردید و از عدم وجود ایراد یا نقص در فایل های wp-config.php مطمئن هستید، امکان دارد که فایل های شما از لحاظ محتوایی مشکل داشته باشد. لذا بهترین اقدامی که می توانید در این خصوص انجام دهید تعمیر پایگاه داده وردپرس می باشد.

۴ روش تعمیر پایگاه داده وردپرس

بیشتر نرم افزار های دیتابیس حاوی یک تابع “repair” یا تعمیر هستند. اقداماتی که جهت تعمیر پایگاه داده انجام می‌شود در واقع تشخیص و شناسایی جدول ها و یا ورودیهای مخرب یا فاسد و همچنین اطمینان از دسترسی کامل به تمامی داده ها می باشد. اصولاً برای آنکه بتوانید به تعمیر دیتابیس وردپرس بپردازید لازم نیست که حتماً به ورودی ها دسترسی و یا آنها را به صورت دستی اصلاح کنید. اما ما نیاز به یکسری توابع داخلی داریم تا از آن طریق بتوانیم پلاگین های پایگاه داده وردپرس را تعمیر کنیم. اما اجازه بدهید قبل از آن که به چهار روش تعمیر دیتابیس وردپرس بپردازیم، نکاتی را در مورد پشتیبان گیری ارائه دهیم.

حتماً از دیتابیس وردپرس خود یک نسخه پشتیبان تهیه کنید

اگر قصد اعمال تغییرات در دیتابیس وردپرس خود مانند اعمال برخی تعمیرات را دارید پیشنهاد میکنیم که حتما در ابتدای کار یک نسخه بکاپ تهیه کنید. معمولاً چندین روش جهت بکاپ گیری از دیتابیس وجود دارد که می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • استفاده از پلاگین بک آپ وردپرس

اکثر پلاگین های بک آپ وردپرس این قابلیت را دارند که از فایلهای موجود در دیتابیس و همچنین سایت کپی بگیرند. اگر شما به داشبورد وردپرس خود دسترسی دارید می توانید از این پلاگین به منظور ایجاد یک اسنپ شات از دیتابیس استفاده کنید. البته این تکنیک زمانی عملیاتی خواهد شد که شما قابلیت دسترسی به داشبورد خود را داشته باشید.

  • استفاده از کنترل پنل هاست

برخی از هاست های وب شرایطی را برای شما فراهم میکنند تا به راحتی بتوانید از دیتابیس خود یک بک آپ تهیه کنید یا این که بتوانید یک نسخه کپی از آن را از طریق کنترل پنل به ناحیه مورد نظر خود صادر کنید.

  • استفاده از نرم افزارهای مرتبط با مدیریت دیتابیس

این نرم افزارها البته نه همه آنها جزو ابزارهای مدیریت دیتابیس هستند که در مواردی می‌توانند نسخه های کپی از دیتابیس را ایجاد کنند.

در مواقعی شما نیاز دارید که مستقیماً به پایگاه داده دسترسی داشته باشید اما برخی از خطاها از ورود شما به داشبورد وردپرس ممانعت می کند. اگر بتوانید از ابزار phpMyAdmin استفاده کنید عملیات پشتیبان گیری برای شما سهل و آسان خواهد شد. در این خصوص میتوانید به بخش تنظیمات phpMyAdmin بروید و دیتابیسی را که قصد صادر کردن آن را دارید از قسمت منوی سمت چپ انتخاب کنید. بعد از آن روی گزینه export یا صادر کردن کلیک کنید. در تصویر زیر همانطور که مشاهده می کنید شما میتوانید روش صادر کردن و همچنین فرمت ذخیره فایل را انتخاب کنید.

حمله تزریق SQL Injections چیست؟ تهدیدی که مدیران سایتها باید از آن آگاه باشند!
مطالعه

استفاده از نرم افزارهای مرتبط با مدیریت دیتابیس

گزینه صادر کردن سریع می تواند یک کپی کامل از دیتابیس ایجاد کند. همچنین SQL به عنوان یک فرمت پیش فرض در نظر گرفته می شود. عمدتاً بکاپ گیری شرایطی را برای شما فراهم می‌کند که اگر فرآیند تعمیر دیتابیس درست پیش نرود به راحتی می توانید اطلاعات را بازیابی کنید.

۱- استفاده از phpMyAdmin برای تعمیر دیتابیس

نرم افزار phpMyAdmin یکی از بهترین ابزارهای مرتبط با دیتابیس می باشد که درمیان ارائه دهندگان هاست رواج دارد. این نرم افزار به طور جداگانه یک تابع تعمیر دیتابیس داخلی دارد که شما می توانید برای یک سری جداول خاص از آن استفاده کنید.

برای اینکه بتوانید از این تابع استفاده کنید وارد داشبورد phpMyAdmin شوید و دیتابیس وردپرس را که قصد تعمیر آن را دارید از منوی موجود در سمت چپ انتخاب کنید. بعد از آن در سمت راست یک نمای کلی از تمام جداول موجود در دیتابیس مورد نظر مشاهده خواهید کرد.

استفاده از phpMyAdmin برای تعمیر دیتابیس

شما می توانید یک یا چند جدول را از طریق کلیک بر روی نام آنها در کادر سمت چپ انتخاب کنید. بعد از آنکه جداول مورد نظری که قصد تعمیر آنها را دارید انتخاب کردید، منوی With selected را که در پایین صفحه وجود دارد باز کنید و روی گزینه Repair table کلیک کنید.

استفاده از phpMyAdmin برای تعمیر دیتابیس

پیشنهاد می کنیم که کل دیتابیس را تعمیر کنید مگر آنکه اطلاع داشته باشید کدام جدولها دارای مشکل هستند. لذا قبل از انتخاب گزینه Repair table و سپس کلیک بر روی دکمه Go، به انتخاب همه جدول ها بپردازید. بعد از آن، phpMyAdmin یک پیام موفقیت آمیز نشان می دهد که به تعمیر موفقیت آمیز جداول انجام شد.

استفاده از phpMyAdmin برای تعمیر دیتابیس

بعد از انجام تعمیر دیتابیس به وردپرس خود بازگردید و ببینید که آیا خطای موردنظر ادامه دارد یا این که کاملا رفع شده است؟ اگر خطای مورد نظر رفع نشد این احتمال وجود دارد که اصلا مشکل مورد نظر به دیتابیس ارتباطی ندارد.

۲- تعمیر دیتابیس وردپرس با استفاده از یک افزونه

برخی از پلاگین هایی که جهت بهینه سازی دیتابیس ها استفاده می شوند این امکان را برای شما فراهم میکند تا به تعمیر جداول خراب بپردازید. این افزونه ها تنها در صورتی قابل دسترسی هستند که خطای پایگاه داده مانع از دسترسی شما به داشبورد وردپرس نشود.

اما اگر به داشبورد دسترسی دارید پیشنهاد می کنیم ازWP-DB Manager استفاده کنید. این ابزار امکاناتی دارد که شما را قادر می‌سازد تا مولفه های مختلفی را در داشبورد وردپرس خود تحت کنترل داشته باشید و اقداماتی مانند ویرایش کردن و بهینه سازی را انجام دهید.

زمانی که افزونه را نصب و فعال کردید، در داشبورد به تب Database > Repair DB بروید:

تعمیر دیتابیس وردپرس با استفاده از یک افزونه

شما می توانید انتخاب کنید که کدام جدول را جهت تعمیر آماده سازی کنید. لذا برای تعمیر کامل دیتابیس همه جدول ها را انتخاب کنید و سپس روی گزینه Repair کلیک کنید. در پایان یک پیام موفقیت آمیز را مبنی بر اصلاح کامل جداول مشاهده خواهید کرد.

البته این ها مثال هایی از تعمیر با استفاده از افزونه دیتابیس وردپرس می باشد. لذا چندین پلاگین دیگر مانند Advanced Database Cleaner و BackWPup وجود دارد که شما می توانید از آنها استفاده کنید.

مقایسه ی 2 افزونه صفحه ساز المنتور و ویژوال کامپوزر
مطالعه

۳- پیکربندی وردپرس جهت تعمیر دیتابیس

وردپرس یک ابزار داخلی جهت تعمیر دیتابیس دارد. اما این ابزار به طور پیش فرض فعال نیست. برای اینکه بتوانید از آن استفاده کنید لازم است که این خط کد زیر را در فایل wp-config.php اضافه کنید.

با توجه به آن که میخواهید یک فایل وردپرسی اصلی را ویرایش کنید بهتر است که یک بک آپ نیز تهیه کنید چرا که اگر ویرایش شما اشتباه انجام شود با استفاده از نسخه پشتیبان می توانید به مرحله قبلی بازگردید.

برای دسترسی به wp-config.php، از طریق FTP به وب سایت خود متصل شوید و به فولدر روت وردپرس بروید. wp-config.php را میتوانید مشاهده کنید.

فایل را ویرایش کنید و کد زیر را اضافه کنید.

define ('WP_ALLOW_REPAIR', true);

تغییرات را در wp-config.php ذخیره کنید و سپس به آدرس زیر در مرورگر خود مراجعه کنید.

yoursite.com/wp-admin/maint/repair.php

yoursite.com نام دامنه شماست. زمانی که صفحه لود می شود، باید صفحه ای را مشاهده کنید که شامل گزینه هایی برای تعمیر و بهینه سازی دیتابیس وردپرس است:

پیکربندی وردپرس جهت تعمیر دیتابیس

روی Repair database کلیک کنید و صبر کنید تا وردپرس عملیات را انجام دهد. یک صفحه جداگانه به عنوان عملیات موفقیت آمیز مشاهده خواهید کرد که بعد از آن می توانید با بارگذاری صفحه نسبت به وجود یا عدم وجود خطا مطلع شوید.

پس از تعمیردیتابیس، به wp-config.php بازگردید و ورودی WP_ALLOW_REPAIR را حذف کنید. همچنین، می‌توانید کپی فایلی را که قبلاً ایجاد کرده‌اید، دوباره آپلود کنید. با انجام این کار، مطمئن می شوید که سایر کاربران نمی توانند از ابزار تعمیر دیتابیس وردپرس سوء استفاده کنند.

۴- از عملکرد تعمیر پایگاه داده WP-CLI استفاده کنید

اگر از WP-CLI استفاده می کنید، می توانید به دستور ذیل جهت تعمیر دیتابیس وردپرس دسترسی داشته باشید:

wp db repair

با توجه به تنظیمات، ممکن است لازم باشد اعتبار دیتابیس را نیز به عنوان یک پارامتر وارد کنید. اگر هنگام صادر کردن فرمان مورد نظر با خطای اتصال مواجه شدید، لازم است اطلاعات نام کاربری و رمز عبور دیتابیس را اضافه کنید.

در آن صورت دستور تعمیر به شکل زیر خواهد بود:

wp db repair [--dbuser={value}] [--dbpass={value}]

جهت اجرای دستور، “value” را با اعتبار دیتابیس خود جایگزین کنید. بعد از آن یک پیام تحت عنوان اتمام تعمیر دریافت خواهید کرد.

سایت وردپرس خود را در یک مرورگر مجدد باز کنید تا همه چیز به حالت عادی بازگردد. همانطور که در بالا گفتیم، اگر خطا همچنان ادامه داشت، ممکن است به هیچ وجه به خطای دیتابیس مربوط نباشد.

نتیجه گیری

عمدتا تشخیص خطاهای مرتبط با دیتابیس وردپرس پیچیده هستند. مگر آنکه سیستم مدیریت محتوا یا CMS شما در مورد اتصال دیتابیس یا مشکلات مرتبط با آپدیت هشدار دهد. اگر با یک دیتابیس خراب سر و کار دارید قطعا بر روی محتوا و همچنین عملکرد کلی سایت شما تاثیر منفی می‌گذارد. به همین دلیل لازم است که به منظور کارکرد درست سایت، تعمیر اساسی روی دیتابیس های وردپرس انجام دهیم.

یاس وب در این خصوص علاوه بر تکنیک های مذکور در این مقاله یکسری فرایندهای تخصصی را نیز در پیش می گیرد تا نتیجه کار سریعتر و بهتر حاصل شود. به همین دلیل شما می توانید رفع مشکلات سایت وردپرسی خود را به ما بسپارید.

یاسر امینیمشاهده نوشته ها

Avatar for یاسر امینی

یاسر امینی، مدیر یاس وب ، بیش از یک دهه تجربه، معمار تحول کسب‌وکارهای سنتی به غول‌های آنلاین

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *