مرجع کامل تعاریف و واژه نامه سئو : تعداد ۲۲۵ اصطلاح تخصصی سئو! (قسمت ۳)

مرجع کامل تعاریف و واژه نامه سئو : تعداد ۲۲۵ اصطلاح تخصصی سئو! (قسمت 3)

( مرتب سازی بر اساس حروف انگلیسی )

P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y

 

P

۱۵۱- پی دی اف (PDF)

به عنوان فرمتی برای فایل های قابل دسترسی و حمل گفته می شود که شامل تصویر، متن، ویدئو و سایر انواع المان ها می شود.

۱۵۲- جریمه (Penalty)

زمانی که سایت شما به دلیل تخطی از قوانین موتور جستجوی Google برای مدت زمانی محدود و یا به صورت کلی از لیست جستجو حذف می شود. این اتفاق به صورت دستی و برای همه یا بخشی از سایت رخ خواهد داد.

۱۵۳- پرسونا (Persona)

به نمایش نموداری مخاطبان یک وب سایت در سئو پرسونا گفته می شود که این نمودار می تواند شامل رفتارها، نیازها، انگیزه ها و اهداف مختلفی باشد که مخاطبان یک سایت دارند. داده های نموداری پرسونا باید بر اساس حقیقت بیان شوند.

۱۵۴- خصوصی سازی (Personalization)

هنگامی که موتورهای جستجو از سابقه های مربوط به جستجو، سابقه مرور وب، موقعیت مکانی و همچنین روابط دیگری برای ارائه بهتر نتایج استفاده می کند، در واقع خصوصی سازی انجام شده است و این امر در ارائه بهتر نتایج می تواند تاثیرگذار باشد.

۱۵۵- زبان برنامه نویسی پی اچ پی (PHP)

یک زبان برنامه نویسی است که برای تولید صفحات وب به صورت پویا مورد استفاده قرار می گیرد.

۱۵۶- سرقت ادبی (Piracy)

موتورهای جستجو در رتبه بندی جستجوی ارگانیک محتوایی خود، با نقض حقوق چاپ و کپی رایت برخورد می کنند. گوگل از سال ۲۰۱۲ فیلتری را مورد استفاده قرار داد که این قانون را عملی می کند و حقوق چاپ و کپی رایت را برای تمامی محتوا چک می کند.

پیشنهاد میشود این مقاله را مطالعه فرمائید : ۵ تکنیک کاربردی جهت یافتن و حذف محتوای به سرقت رفته سایت

۱۵۷- Pogo-Sticking

به طور کلی می توان گفت که وقتی نتایج بین صفحات موتورهای جستجو به عقب یا جلو می رود، از این اصطلاح استفاده می کنیم.

۱۵۸- پرداخت به ازای هر کلیک (PPC)

به عنوان نوعی از تبلیغات در سئو شناخته می شود که در آن، افرادی که تبلیغ می دهند، یک پیشنهاد قیمت دارند و با هر بار کلیک بر روی تبلیغ، سایت کسب درآمد می کند. در واقع ترکیب PPC و سئو می تواند منجر به کلیک، کسب درآمد و بهبود رتبه سایت از دید موتورهای جستجو شود که قطعا برای شما می تواند مفید واقع شود.

۱۵۹- رتبه (Position)

معنای Position و Rank در سئو سایت یکسان می باشد و در واقع اشاره به رتبه سایت شما از دید موتورهای جستجو بر اساس پارامترهایی مانند لینک، محتوا و غیره دارد.

Q

مرجع کامل تعاریف و واژه نامه سئو : تعداد ۲۲۵ اصطلاح تخصصی سئو! (قسمت ۳)

۱۶۰- QDF

اگر شما یک عبارت جستجوی خاص را به دلیل یک رویداد خبری جستجو کنید، به آن عبارت جستجوی خاص QDF گفته می شود. بر این اساس موتور جستجو به جای نمایش گزینه های قدیمی، همواره صفحاتی که جدیدتر هستند را به شما نمایش خواهد داد.

۱۶۱- لینک باکیفیت (Quality Link)

لینک با کیفیت است و در واقع زمانی که شما از یک وب سایت و یا منبع مورد اعتماد لینک دریافت کنید، Quality Link ایجاد کرده اید.

۱۶۲- محتوای باکیفیت (Quality Content)

به محتوایی که شما به صورت موفقیت آمیز برای رسیدن به اهداف تجاری و بازاریابی در یک سایت استفاده می کنید گفته می شود. برای مثال می توان استفاده از کلمات ارگانیک، تولید و فروش در یک محتوا اشاره کرد که می توانند باعث شوند تا بیشتر از سایت شما بازدید شود.

پیشنهاد میشود این مقاله را مطالعه فرمائید : گوگل بر اساس چه پارامترهایی یک وب سایت را با کیفیت تلقی می کند؟

۱۶۳- عبارت سرچ شده (Query)

به کلمه، کلمات یا عباراتی گفته می شود که توسط کاربر وارد موتور جستجو خواهد شد.

R

۱۶۴- رتبه (Rank)

زمانی که یک صفحه وب بتواند در نتایج جستجوی ارگانیک موتور جستجو برای یک جستجوی خاص از سوی کاربران ظاهر شود، در واقع Rank یا رتبه از سوی موتور جستجو دریافت کرده است.

۱۶۵- عوامل رتبه بندی (Ranking Factor)

به عنوان یک جزء منفرد گفته می شود که در مجموعه ای پیچیده از الگوریتم ها می تواند تعیین کننده باشد تا صفحات وب بتوانند با استفاده از نتایج جستجوی ارگانیک در یک جستجوی خاص، در محل مربوطه نمایش داده شوند. سال های گذشته گوگل همواره اعلام کرد که ۲۰۰ عامل برای رتبه بندی به صورت منحصر به فرد ایجاد می کند تا کاربران بتوانند مرتبط ترین صفحات وب را با پاسخ خود پیدا کنند.

۱۶۶- لینک دهی متقابل (Reciprocal Links)

زمانی که دو سایت به صورت متقابل به هم پیوند خروجی بدهند، لینک دهی متقابل اتفاق می افتد.

۱۶۷- هدایت (Redirect)

به تکنیکی گفته می شود که کاربری که قصد ورود به یک لینک خاصی را دارد با استفاده از روش ریدایرکت، آن کاربر را به لینک دیگری هدایت میکند. تغییر مسیر به دو روش مختلف روی خواهد داد :

  • ۳۰۱ : دائم
  • ۳۰۲ : موقت

پیشنهاد میشود این مقاله را مطالعه فرمائید : ریدایرکت یا تغییر مسیر چیست؟ انواع ریدایرکت ۳۰۱، ۳۰۲، ۳۰۷، ۴۱۰، ۴۰۴، ۴۵۱

۱۶۸- ارجاع شده (Referrer)

به اطلاعات مربوط به نشانی اینترنتی گفته می شود که مبدا صفحه وب را برای کاربر مشخص خواهد کرد.

۱۶۹- اتصال مجدد (Reinclusion)

به فرآیندی گفته می شود که در طی آن درخواست موتور جستجو برای بازگرداندن یک صفحه به فهرست جستجو پس از انجام فهرست بندی ارائه می شود.

۱۷۰- ارتباط (Relevance)

به روشی گفته می شود که در آن موتورهای جستجو برای اندازه گیری ارتباط نزدیک محتوایی یک صفحه با یک صفحه دیگر را انجام می دهند و ما می توانیم بر اساس پرسش هایی که در یک موتور جستجو انجام می دهیم، به برترین انواع ارتباط دسترسی داشته باشیم.

۱۷۱- مدیریت برندینگ (Reputation Management)

به مجموعه اقداماتی گفته می شود که یک بستر سازی برای ایجاد برند آنلاین از یک فرد یا شرکت را داشته باشیم و از رسانه های اجتماعی و سایت در این مسیر کمک بگیریم. در واقع این مسئله برای به حداقل رساندن مطالب منفی در خصوص برندینگ یک شرکت یا فرد مشهور دارای اهمیت بسیار زیادی می باشد.

۱۷۲- سایت ریسپانسیو (Responsive Website)

به وب سایتی گفته می شود تا به صورت خودکار در اندازه های مورد نیاز کاربر در موبایل، تبلت و همچنین در دسکتاپ نمایش داده شود و دارای اهمیت بسیار زیادی در این خصوص می باشد. بهتر است که سایت ها برای بهینه سازی بهتر، ریسپانسیو باشند.

۱۷۳- Rich Snippet

به داده های ساختاری که در کد HTML یک سایت اضافه می شود تا اطلاعات را به صورت متن در هنگام Crawl کردن به موتورهای جستجو ارائه دهد. این اطلاعات در SERP به نمایش گذاشته می شود و در نتیجه با این کار می توانیم یک لیست داشته باشیم که به عنوان یک Rich Snippet شناخته می شود.

۱۷۴- Robots.txt

به عنوان یک فایل متنی قابل دسترسی توسط موتورهای جستجو می باشد که به Crawler های موتور جستجو اعلام می کنند که کدام قسمت های یک سایت را باید/ نباید نادیده گرفت.

پیشنهاد میشود این مقاله را مطالعه فرمائید : چگونه فایل Robots.txt سایت خود را بهینه سازی کنیم؟

۱۷۵- بازگشت سرمایه (ROI)

روشی است که برای سنجش عملکرد دقیق فعالیت های جستجوگرها مورد استفاده قرار می گیرد و با تقسیم این میزان درآمد شما از سوی موتور جستجو و قسمت جستجوی ارگانیک بر کل هزینه سرمایه گذاری تقسیم شده و سپس در عدد ۱۰۰ ضرب خواهد شد.

S

مرجع کامل تعاریف و واژه نامه سئو : تعداد ۲۲۵ اصطلاح تخصصی سئو! (قسمت ۳)

۱۷۶- اسکیما (Schema)

به عنوان نوعی از میکرو داده ها شناخته می شود که پس از اضافه شدن به یک صفحه وب، می تواند توصیف های پیشرفته را ایجاد کند که به عنوان قطعات Rich Snippet نیز شناخته می شود. در نتایج جستجو ظاهر می گردد و دارای اهمیت بسیار زیادی می باشد.

۱۷۷- Scrape

به تکنیکی گفته می شود که برای کپی کردن مطالب یا اطلاعات یک وب سایت با استفاده از نرم افزارها یا اسکریپت ها مورد استفاده قرار می گیرند. در واقع موتور جستجوی Google از این تکنیک برای تراشیدن داده ها استفاده می کند تا بتواند نمایه ای قابل جستجو برای سایت را ایجاد کند.

۱۷۸- موتور جستجو (Search Engine)

یک برنامه اینترنتی است که کاربران را قادر می سازد تا بازیابی اطلاعات را از فهرست ارائه شده و استخراج شده از سوی اینترنت دسترسی داشته باشند. به طور کلی دسترسی به سایت ها، پرونده ها و صفحات وب با استفاده از این ابزار بسیار ساده می شود و فهرست جستجویی که از سوی موتور جستجو به کاربر ارائه می شود، با الگوریتم های تجزیه و تحلیل، پرسش را دریافت کرده و سایت های رتبه بندی را نمایش می دهد.

۱۷۹- بازاریابی موتور جستجو (SEM)

این روش بازاریابی برای افزایش میزان مشاهده یک سایت که ورودی آن از سوی موتور جستجو می باشد انجام شده و صفحات نتایج موتور جستجو شامل فعالیت های بازاریابی هزینه دار و یا ارگانیک و بدون هزینه می باشد.

۱۸۰- بهینه سازی موتور جستجو (SEO)

به روندی گفته می شود که یک سایت بهینه سازی می شود تا در نتایج ارگانیک موتورهای جستجو ظاهر شده و بتوانیم ورودی از موتور جستجو داشته باشیم. برای بهینه سازی یا سئو نیاز به چه داریم؟ به طور کلی می توان گفت که دانستن نحوه کاری که یک موتور جستجو دارد، درک بهتر کلمات کلیدی و همچنین قصد افراد از جستجو در زمینه کلمه کلیدی می تواند برای بهینه سازی یا سئو موفق سایت مورد استفاده باشد. این مسئله را می توان یک ترکیب فنی از سئو داخلی و همچنین سئو خارجی (بازاریابی) سایت دانست.

پیشنهاد میشود این مقاله را مطالعه فرمائید : بهینه سازی سایت چیست و چطور می تواند بر کسب و کار شما تأثیر بگذارد؟

۱۸۱- صفحه نتایج موتور جستجو (SERP)

به صفحه ای گفته می شود که موتورهای جستجو پس از انجام یک جستجو به کاربران خود نمایش می دهند. به طور معمول هر موتور جستجو ده نتیجه اول خود را در صفحه اول نشان خواهد داد و لینک هایی در این صفحه قرار داده می شوند که بسته به نوع جستجوی کاربر، ویژگی های مثبتی داشته باشند. از مهم ترین این نتایج می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • Adwords Ads (این نتایج تبلیغاتی هستند و بالا و پایین صفحه نمایش داده می شوند)
  • اسنیپت های ویژه (موقعیت صفر موتور جستجو برای ارائه اطلاعات همزمان)
  • تصاویر
  • پنل هایی که برای ارائه اطلاعات مورد استفاده قرار می گیرند
  • جستجوی محلی با نقشه
  • اخبار
  • جستجوهای مرتبط
  • نتایج مربوط به خرید
  • لینک سایت ها
  • توییت ها
  • فیلم ها

مراجعه به صفحات دیگر نتایج نیز به عنوان SERP شناخته می شوند.

۱۸۲- تاریخچه جستجو (Search History)

موتورهای جستجو هر بار تاریخچه جستجوی کاربر را (اعم از تایپ شده و گفتاری) ذخیره سازی می کنند و سایت های مشاهده شده و همچنین تمامی کلیک های کاربر را ذخیره سازی می کنند. موتورهای جستجو می توانند از این داده ها برای ایجاد نتایج شخصی سازی شده برای کاربران استفاده داشته باشند.

۱۸۳- درصد فعالیت های تبلیغاتی (Share of Voice)

تعداد علامت های تجاری که یک مارک برای SERP دریافت می کند را Share of Voice می گویند و می توان گفت که برای رقبای برند مورد استفاده قرار می گیرد.

۱۸۴- لینک های سایت (Sitelinks)

حداکثر شش لینک با الگوریتم انتخاب شده که در زیر لیست یک وب سایت در نتایج SERP به وجود می آید و در نتیجه جستجوی ارگانیک در بالاترین رتبه وجود داشته باشند. این لینک ها را می توانیم با استفاده از Search Console برای موتور جستجوی گوگل مسدود سازی کنیم.

۱۸۵- نقشه سایت (Site Map)

لیستی از صفحات یک سایت. دو نوع نقشه سایت وجود دارد :

  • HTML : این نوع از نقشه سایت، به طور معمول برای تاپیک ها، راهنما ها و همچنین کاربران سایت ها مورد استفاده قرار می گیرد تا به اطلاعات و صفحات سایت دسترسی داشته باشند.
  • XML : این نوع از نقشه سایت را می توانیم برای کراولر سایت ها و وب پیج ها در نظر داشته باشید.

۱۸۶- لینک های سایت (Sitewide Links)

به لینکی گفته می شود که در هر صفحه سایت، در نوار کناری یا در فوتر سایت و وبلاگ ها قرار می گیرد و می تواند برای سایت هایی که از یک الگو استفاده می کنند مورد استفاده قرار گیرد.

۱۸۷- شبکه های اجتماعی (Social Media)

بسترهای نرم افزاری (وب سایت ها و برنامه ها) که کاربران با استفاده از آن می توانند تعامل با یکدیگر داشته باشند و همچنین برای ایجاد و به اشتراک گذاری محتوا مورد استفاده قرار می گیرد.

۱۸۸- سیگنال های شبکه های اجتماعی (Social Signal)

به هر عاملی گفته می شود که می تواند باعث شود تا یک وب سایت تحت تاثیر شبکه های اجتماعی محبوب شود. به عنوان مثال شما می توانید با حضور فعال در توییتر، سایت خود را محبوب تر کنید.

با وجود این که ثابت شده است که Google میزان لایک، هم رسانی و همچنین نظرات را به صورت مستقیم عاملی برای بهینه سازی سایت می داند، این موتور جستجو می گوید که این سیگنال ها به عنوان یک عامل رتبه گیری مستقیم به شمار نمی روند و سایت های مشهور بسیار زیادی در شبکه های اجتماعی وجود دارند که به دلایل دیگر می توانند رتبه خوبی دریافت کنند.

۱۸۹- هرزنامه (Spam)

به هر روشی گفته می شود که برای فریب یا دستکاری در الگوریتم موتور جستجو یا کاربران مورد استفاده قرار گیرد.

پیشنهاد میشود این مقاله را مطالعه فرمائید : راه های جلوگیری از دیدگاه های اسپم در وردپرس

۱۹۰- عنکبوت (Spider)

برنامه ای است که توسط موتورهای جستجو مورد استفاده قرار می گیرد و ربات ها می توانند از آن برای جمع آوری اطلاعات و همچنین افزودن آن به نتیجه جستجو استفاده کنند.

۱۹۱- آزمایش اسپلیت (Split Testing)

به یک آزمایش کنترل شده گفته می شود که برای قیاس مستقیم حداقل دو صفحه وب برای اندازه گیری و تحلیل تاثیرات یک متغیر متفاوت در تبدیل ها استفاده می شود. پس از این که نمایش مدت زمان کافی صفحات به بازدید کنندگان یک سایت برای جمع آوری داده ها داده شد، می توانیم از میان این دو سایت یک برنده داشته باشیم.

۱۹۲- گواهی SSL

یک گواهی دیجیتال برای احراز هویت یک وب سایت و رمزگذاری اطلاعات مورد استفاده است و با استفاده از فناوری Secure Sockets Layer مورد استفاده قرار می گیرد.

۱۹۳- کد وضعیت ها (Status Codes)

به کدهای پاسخ، گفته می شود که توسط سرور هر زمان که روی پیوند کلیک می شود بازگشت می شود. یک صفحه وب یا پرونده باز می شود و این کد ها ارسال می شود. وضعیت این کد ها برای سئو سایت بسیار مهم است

کدهای مهم :

  • ۲۰۰ (همه چیز درست است)
  • ۴۰۴ (صفحه پیدا نشد)
  • ۴۱۰ (صفحه از دست رفته است)
  • ۵۰۰ (خطای داخلی سرور)
  • ۵۰۳ (سرویس در دسترس نیست)

۱۹۴- Stop Word

به کلمه ای گفته می شود که اغلب اوقات در یک محتوا استفاده می شود. برای مثال کلمات همچون : است، برای، در، یک و غیره را به عنوان Stop Word می دانند. در گذشته موتور جستجو برای این که در وقت صرفه جویی کند، زمانی که قصد داشت یک صفحه را نمایه سازی کند، این کلمات را نادیده می گرفت. موتورهای جستجو از روزهای ابتدایی تا به الان با پیشرفت بسیار زیادی همراه بوده اند و در حال حاضر Stop Word و استفاده از آن برای رسیدن به اهداف سئو نگران کننده نخواهد بود.

۱۹۵- دامنه فرعی (Subdomain)

به بخش هایی در دامنه گفته می شود که در دامنه اصلی قرار داده می شوند و می توانند باعث جداسازی دو آدرس شوند. برای مثال test.example.com به عنوان یک دامنه فرعی برای دامنه اصلی example.com شناخته می شود.

T

مرجع کامل تعاریف و واژه نامه سئو : تعداد ۲۲۵ اصطلاح تخصصی سئو! (قسمت ۳)

۱۹۶- طبقه بندی (Taxonomy)

سازماندهی و دسته بندی یک وب سایت برای این که بتوانید قابلیت یافتن محتوا را به حداقل زمان ممکن برای جستجو برسانید. این کار باعث می شود تا کاربران با سهولت بیشتری به محتوای سایت شما در بخش های مختلف دسترسی داشته باشند.

۱۹۷- زمان ماندن در صفحه (Time on Page)

برآورد معمولا نادرست از مدت زمانی است که کاربر در یک صفحه وب خاص باقی می ماند. در واقع صفحاتی که نرخ خروج از آن ها بسیار زیاد است، این داده ها را منحرف می کنند و باعث می شوند تا به داده های صحیح دسترسی نداشته باشیم.

۱۹۸- تگ عنوان (Title Tag)

یک متاتگ از نوع HTML می باشد که به نام عنوان یک صفحه وب نیز شناخته می شود. به صورت معمول، برچسب عنوان در موتور جستجوگر عنوانی است که هنگام نمایش لیست های جستجو استفاده می شود. بنابراین می توان گفت که کلمات کلیدی استراتژیک و مرتبط باید در این تگ قرار داده شوند. تگ عنوان همچنین باعث می شود تا مردم بتوانند انتخاب بیشتری برای انتخاب یک محصول داشته باشند و کلیک بیشتری را به خود جلب خواهد کرد. به طور معمول می توان گفت که تگ عنوان نباید از ۶۵ حرف کمتر باشد.

۱۹۹- دامنه سطح بالا (TLD)

پسوند آدرس وب برای یک موضوع مشخص می باشد که شامل مواردی همچون :

  • .com
  • .org
  • .net
  • .info
  • .ir

همچنین گزینه های بیشتری از این دامنه های سطح بالا وجود دارد که مربوط به کشورها و غیره می شود.

۲۰۰- ترافیک (Traffic)

به میزان ورود افراد و ربات هایی گفته می شود که از یک وب سایت بازدید به عمل می آورند.

۲۰۱- اعتماد (Trust)

به طور کلی می توان گفت که برای تاریخچه یک دامنه اعمال می شود. برای مثال منابع استناد شده و یا از ویژگی های آن برخوردار می باشد. این مسئله می تواند باعث شهرت شود و جلب اعتماد کاربران را در پی خواهد داشت.

۲۰۲- رتبه اعتماد (TrustRank)

به یک روش تجزیه و تحلیل گفته می شود که برای جداکردن صفحات معتبر از وب اسپم ها استفاده می گردد.

U

مرجع کامل تعاریف و واژه نامه سئو : تعداد ۲۲۵ اصطلاح تخصصی سئو! (قسمت ۳)

۲۰۳- محتوای تولید شده توسط کاربر (UGC)

به هر شکلی از محتوا مانند فیلم، پست، نظرات و غیره که توسط کاربران و مشتریان در یک سایت ایجاد می شود.

۲۰۴- جستجوی جهانی (Universal Search)

زمانی که موتورهای جستجو داده ها را از چندین پایگاه داده ویژه بیرون می کشند تا در نتایج SERP نمایش دهند. این نتایج می تواند شامل تصاویر، فیلم ها، اخبار، امکان خرید و سایر انواع دیگر نتایج باشد.

۲۰۵- لینک دهی غیر طبیعی (Unnatural Link)

به هر پیوند مشکوک، اسپم و یا دستکاری شده گفته می شود که Google آن را شناسایی کند، لینک دهی غیر طبیعی می گویند. این مسئله باعث می شود تا Google سایت شما را جریمه کند.

۲۰۶- آدرس اینترنتی (URL)

این اصطلاح در عموم موارد برای آدرس های وب مبتنی بر حروف کوتاه به شمار می رود که باعث می شود تا شما از طریق مرورگر بتوانید به یک صفحه خاص دسترسی داشته باشید. برای مثال www.example.com می تواند یک URL به شمار رود.

۲۰۷- پارامتر URL

به مقادیر اضافه شده ای گفته می شود که یک URL برای ردیابی محل ورود کاربر به سایت ایجاد می کند.

۲۰۸- قابلیت استفاده (Usability)

میزان سهولت کار کردن با سایت شما را قابلیت استفاده می گویند. عواملی همچون طراحی سایت، سازگاری با مرورگرها و غیره می توانند باعث شوند تا قابلیت استفاده از سایت شما بهبود پیدا کند و به طور کلی دارای نقش و تاثیر بسیار زیادی در دسترسی به سایت می باشد.

۲۰۹- نماینده کاربر (User Agent)

به نرم افزار خزنده درون وب شما گفته می شود.

۲۱۰- تجربه کاربر (UX)

به احساسی کلی که کاربران پس از تعامل با یک برند یا ورود به یک سایت دارند تجربه کاربر (User Experience – UX) می گویند.

پیشنهاد میشود این مقاله را مطالعه فرمائید : UI (رابط کاربری) و UX (تجربه کاربری) چیست و چه تفاوتی با هم دارند؟

V

مرجع کامل تعاریف و واژه نامه سئو : تعداد ۲۲۵ اصطلاح تخصصی سئو! (قسمت ۳)

۲۱۱- جستجوی عمودی (Vertical Search)

به نوعی از جستجوی تخصصی گفته می شود که تمرکز زیادی روی یک موضوع خاص خواهد داشت و می تواند یک نوع محتوا را نمایش دهد. در واقع سایت هایی مانند یوتیوب برای ویدیو و آمازون برای خرید شناخته می شوند.

۲۱۲- دستیار مجازی (Virtual Assistant)

به عنوان رباتی شناخته می شود که پردازش زبان انسان را انجام می دهد و کارهایی مانند جستجوی وب را برای شما امکان پذیر می کند. برای مثال “کورتانا” به عنوان دستیار مجازی مایکروسافت و یا “سیری” به عنوان دستیار مجازی اپل شناخته می شود.

۲۱۳- قابلیت بازدید (Visibility)

به موقعیتی که یک وب سایت در نتایج جستجوی ارگانیک اشغال می کند، گفته می شود.

۲۱۴- جستجوی صوتی (Voice Search)

به نوعی فناوری گفته می شود که با صدا به کاربران این امکان را می دهد که با استفاده از یک دستگاه هوشمند (معمولا موبایل) بتوانند سوال خود را مطرح کنند و یا جستجوی آنلاین صوتی انجام دهند.

W

۲۱۵- صفحه وب (Webpage)

به صفحه گفته می شود که در شبکه جهانی وب وجود دارد و توسط مرورگرها قابلیت مشاهده دارد.

۲۱۶- وب سایت (Website)

به مجموعه ای از صفحات وب گفته می شود که در شبکه جهانی وب میزبانی حضور دارند.

۲۱۷- پیمایش وب سایت (Website Navigation)

به اصطلاحی گفته می شود که در آن چگونگی استفاده از یک وب سایت برای بازدیدکنندگان شرح داده می شود و می توان از آن استفاده نمود. به طور کلی پیمایش یک وب سایت به صورت خاصی انجام می شود :

  • پیمایش اصلی : در این روش موضوع یا موضوعات اصلی که وب سایت شما روی آن ها متمرکز شده است را نشان داده می شود.
  • پیمایش ثانویه : به مباحثی مربوط می شود که به پیمایش اصلی ربط پیدا می کند. به عنوان مثال می توان گفت که وبینارها، پادکست ها و راهنماهایی که در یک سایت قرار دارند، پیمایش ثانویه هستند.
  • پیمایش فوتر : این مسئله می تواند شامل پیوندهایی شود که شامل صفحاتی است که اطلاعاتی را مربوط به یک نام تجاری یا کسب و کار ارائه می دهند. این صفحات برای اهداف رتبه بندی اهمیتی ندارند.
  • پیوند مرتبط : این قسمت به طور معمول در قسمت راست سایت قرار داده می شود و شما می توانید برای دسترسی به بهترین، محبوب ترین و یا پرطرفدارترین موضوعات سایت دسترسی داشته باشید.
  • پیوندهای محتوا : به پیوندهایی گفته می شود که در محتوای اصلی سایت شما نمایش داده می شود.
  • پیمایش بردکرامب : به آدرس دسترسی به صفحه اصلی سایت گفته می شود و معمولا برای نمایش محل قرارگیری مخاطب مورد استفاده است.

۲۱۸- وب اسپم (Webspam)

به هر روشی گفته می شود که برای دستکاری در الگوریتم های موتور جستجو و یا داده های ارسال شده برای کاربران مورد استفاده قرار می گیرد.

۲۱۹- کلاه سفید (White Hat)

استراتژی های بهینه سازی سایت که با دستورالعمل های وبمستر Google دارای مطابقت می باشد.

پیشنهاد میشود این مقاله را مطالعه فرمائید : معرفی انواع روش های سئو کلاه سیاه ، سئو کلاه خاکستری ، سئو کلاه سفید و تفاوت آنها

۲۲۰- تعداد کلمات (Word Count)

به تعداد کل کلماتی گفته می شود که در مطلب قرار دارند. مطلبی که تعداد کلمات کمی داشته باشد، کیفیت پایین تری از دید موتور جستجو خواهد داشت.

۲۲۱- وردپرس (WordPress)

مشهورترین CMS مربوط به بلاگ نویسی.

X

مرجع کامل تعاریف و واژه نامه سئو : تعداد ۲۲۵ اصطلاح تخصصی سئو! (قسمت ۳)

۲۲۲- زبان نشانه گذاری (XML)

یک زبان نشانه گذاری است که مخفف کلمه Extensible Markup Language بوده و می تواند به موتورهای جستجو برای درک داده های یک سایت مورد استفاده باشد.

۲۲۳- نقشه سایت (XML Sitemap)

به لیستی گفته می شود که از تمام صفحات یک وب سایت تهیه می شود و موتور جستجو باید از وجود این مطلع باشند.

Y

۲۲۴- Yahoo

یاهو در آوریل سال ۱۹۹۴ ساخته شد و یک موتور جستجو و پورتال بسیار محبوب برای دهه ۹۰ میلادی بوده است. نتایج جستجوی یاهو به وسیله نیروهای انسانی این شرکت تامین می شدند و این کار تا زمانی که یک شرکت ناشناخته به نام Google نتایج جستجوی ارگانیک یاهو را بر عهده گرفت. این معامله میان این دو شرکت تا سال ۲۰۰۴ برقرار بود و در نهایت از سال ۲۰۱۰ نیز تامین نتایج جستجوی ارگانیک یاهو توسط موتور جستجوی مایکروسافت یعنی بینگ طراحی شد.

۲۲۵- Yandex

یاندکس به عنوان مشهورترین موتورجستجو در کشور روسیه شناخته می شود و در تاریخ ۲۳ سپتامبر ۱۹۹۷ تاسیس شد.

یاسر امینیمشاهده نوشته ها

Avatar for یاسر امینی

یاسر امینی مدیر عامل شرکت طراحان شبکه جهانی یاس (یاس وب) ، کارشناس فناوری اطلاعات، کارشناس سئو ، طراح و برنامه نویس front، مشاور بازاریابی و راه اندازی کسب و کارهای اینترنتی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *